Corinas Blogg

Alla inlägg den 3 oktober 2009

Av Corina - 3 oktober 2009 12:09

Jodå det är en bra dag ur min synvinkel. Äntligen har jag fått igen tvättmaskinen ! Tvättar för fullt och vet ni.....det är faktiskt vansinnigt roligt Flört. Jag har snart tvättat allt och det vill inte säga lite. Ont om torkplats blir det så jag får köra en del i tummlaren. Men det gör ju inget, det blir ju tvättat i alla fall.

*****X*****

Och så återkommer jag till denna eviga åldringsvård igen.......som numera ständigt befinner sig i någon form av förändring. Egentligen är det inte riktigt klokt om man ska vara ärlig. Jo jag vet att vi har ekonomisk kris för tillfället. Kan ju inte undgå en enda person i vårt land. Dagligen är det ju nya besparingar och nya neddragningar.


Som vanligt ska äldreboendet där jag arbetar bidra till att minska kostnaderna. Boendet går minus varje månad. Och det förvånar mig inte heller. Det finns både godtagbara och icke godtagbara orsaker till detta anser jag och fler med mig. Kranskommunplatserna som vi haft har försvunnit och det betyder ju självklart att där saknas en ganska stor inkomst. Kranskommunerna har betalat bra för sina platser. Numera ska kommunerna klara sina egna dementa oavsett komplikationer vad jag förstår. Måste säga att jag väntar på bakslaget............

Men sedan måste jag bara få ifrågasätta personalhanteringen vissa perioder och det i hela huset. Vissa gånger är det satt in vakarie fast det inte behövs. Och detta har hänt många gånger nu tycker jag, även nattetid. Och om man då vet hur ekonomin  ligger kan man ju undra hur detta påverkar slutänden ? Visst måste det väl bidra till ännu mera minus i kassan???????? Rätta mig om jag har fel, för visst är det personalen som är det största utgiften i ett företag ? 

Nu har man också räknat ut att om man gör om två komplikationsboenden till vanligt demensboende så blir det en besparing också. Och visst där är jag med, det sparar en massa pengar. Men.....då är vi åter i det etiska med att vårda äldre med demens oavsett komplikation eller inte. Komplikationerna finns på de flesta avdelningar just nu och dessa måste flyttas från de två avdelningarna som ska bli vanligt demensboende till de avdelningar som  ska behålla komplikationerna. Och de som inte har komplikationer på avsedd avdelning måste ju då flyttas till demensavdelningen. Så det blir en favorit i repris......en rockad med de boende igen. Och det är den delen som blir så vansinnigt olycklig. Man bollar med de boende som om det vore sängkläder som ska vädras tycker jag.

Och så ska hela huset spara pengar, bli mindre personal och vad gör dom då ? Jo då anställer man en chef till????????? Men nu får man väl ändå ge sig i alla fall. Vad kostar inte det ?


Nu ska vi personal också få tala om med vad och hur man vill arbeta också. Om man vill gå dag eller natt och om man vill arbeta med komplikationer eller inte. Så det blir antagligen en rockad bland personalen igen också. Och det är ganska besvärligt att rumstrera om där också eftersom man faktiskt måste jobba ihop sig innan det fungerar som det ska. Jisses, kan bli spännande detta. Lagom innan julen också. Oj vad jag längtar !

Nattresursen ska tydligen plockas bort också. Och där tror jag dom biter sig i svansen faktiskt för nattresursen är verkligen en person som behövs även om man är två på avdelningarna ( man ställer upp dörren mellan avdelningarna under natten vilket betyder 2 personal på 24 boenden). Endast två avdelningar kan inte göra så eftersom dom är byggda ovanpå varandra. Och man menar då tydligen att man ska kunna lämna en avdelning obevakad nattetid för att hjälpa varandra vid behov. Och detta vid behov kommer att bli flera gånger per natt, jag lovar !!!!!!!!

Att lämna en avdelning obemannad, hur kort tid det än handlar om, är det en säker vård ????? Jag vill påstå att detta inte är en säker vård alls, så det så !


Nåja, jag får säkert återkomma i detta ämne längre fram......när allt är påbörjat. Huvaligen vad man gruvar faktiskt.  

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards