Corinas Blogg

Alla inlägg under september 2011

Av Corina - 30 september 2011 15:30

Innan jag berättar om min morfars mamma vill jag berätta lite om min hemby. Jag är uppvuxen i en by norr om Umeå som heter Anumark.

Med stor säkerhet hette den första nybyggaren i byn Anund, men när detta var vet ingen.

Den första dokumenterade uppgiften om Anumark är från 1539. Troligtvis är denna by den äldsta byn med ändelsen mark i sitt namn. Byn är den första byn ovanför Innertavle.

Uppgifterna hämtar jag från en bok om Anumark. Denna bok kom till via en cirkel som hölls i byn. Boken kom 1992 ( Annika Burholm, Vera Fredriksson, Göhlin Jonsson, Gunnel Lundström, Margareta Nilsson, Sigfrid Holmgren, Harry Lundeborg, Birgit Nilsson och Yngve Fredriksson som tyvärr inte fick se resultatet).

Själv flyttade jag från byn som 20 åring till min första egna lägenhet som låg på Ersboda.........och jag har aldrig återvänt :) Och idag har jag inget som binder mig till byn då hemgården är såld sedan länge. Både morfar och mormor är båda borta.

Men Birgit som varit med och skapa boken känner jag till, henne hade jag som lärare i söndagsskolan när jag var barn. Harry Lundeborgs barn har jag lekt med och en av hans döttrar bor inte långt från mig idag och arbetar på Förskolan i Tavelsjö. Sigfrid Holmgren minns jag tydligt, hos honom brukade mormor köpa mjölk ibland. När jag blev lite större brukade jag få hämta mjölken i en emaljerad hämtare :) Vera och Yngve Fredriksson kommer jag också mycket väl ihåg men hade väl inte så mycket att göra med.

För mig är det en hel del intressant läsning i boken men det torde knappast intressera en utomstående. Så jag kommer att inrikta mig på farmor Helenas berättelser och kanske andra berättelser som finns i denna bok.

För tillfället har jag inga egna foton att tillgå. Men jag ska kolla hemma hos min mamma om inte hon har en hel del foton som jag skulle kunna skanna.....men tills vidare blir det inga gamla foton i alla fall.


Vi ses

Av Corina - 30 september 2011 12:03

Detta är då vår katt, Sixten. Fick agera fotomodell igår kväll. Brydde sig föga utan sov lugnt vidare på köksstolen. Flyttade sig först när jag gick och satte mig framför TV:n. Då bytte han stol, till kontorsstolen framför datorn i vardagsrummet :)

              Medan han ändå låg och sov passade jag på och använda mitt macro igen :)


Hittills idag har jag enbart åstadkommit att vara ner och handla. Mat behöver man ju......har även skaffat hårfärg. Så till veckan kanske jag får tid att färga håret. En sväng till apoteket också för att köpa ny salva till mina eksem som inte riktigt vill ge med sig. En dvd till barnen, senaste Pirates of Caribbean. Kanske ser den ikväll......

En sväng in på Stadium blev det också, skor till sonen blev det som planerat. Nu borde han klara vintern i alla fall. 499 kr så det var överkommligt pris faktiskt...hade räknat med mera. Skor är inte billiga !


Nu ska jag försöka komma mig ut en sväng.....sedan får vi se vad det kan bli.


Vi ses (kanske redan senare idag).     

Av Corina - 29 september 2011 18:21

Var verkligen härligt ute idag trotts att det blåste, varmt !


Fotade lite med mitt vanliga objektiv.....blev dock bara detta som jag tyckte var värt att spara .....kräsen börjar man nog bli.


 Bytte sedan till makroobjektivet igen :)

Denna lilla krabat ville liksom inte vara stilla.....tog flera bilder men dom blev bara skit. Detta är det som blev bäst......


Nu ska jag ta och kika igenom lite bilder jag tagit här inne och se hur det blev. Testat lite nytt, bland annat belysning och bakgrund.....


Vi ses    

Av Corina - 29 september 2011 13:51

Ja så närmar vi oss helgen igen med raska steg. Ledig idag....och imorgon också :) Idag har jag varit till mamma. Tog med mig datorn så hon fick titta på mina kort från Bulgarienresan. Numera blir det ju inga besök här hemma hos oss för henne så då är det ju bra att kunna ta till en bärbar dator....så hon får titta på bildspel:)


Har inga nya foton att pryda bloggen med idag heller så jag tar lite gammalt :)


Hittade boken om Anumark hemma hos mamma som jag sökt ett tag nu. I Anumark utanför Umeå har jag vuxit upp. Flyttade därifrån när jag var 20 år gammal. Boken är en trevlig läsning för mig med anknytning till byn......fast numera känner jag knappast till något om byn......

Hittade i alla fall Anumark Bygdegårdsförening på nätet.....trevligt ! Ska återvända och titta mera på deras bilder. Kanske känner man någon i alla fall.


I boken finns en intervju med min morfars mamma Helena Nordström född Markström (1893 - 1992). Det är roligt att läsa det hon berättar även om jag även hört henne berätta i levande livet också :) Jag kommer ju ihåg henne mycket väl och minns även hennes begravning, hon skulle ju nästan fylla 100 år men hon hann inte riktigt fram om man säger så.

Jag ska ta och läsa boken ännu en gång........väcker trevliga minnen. Hemgården är sedan många år såld till obekanta........har inga band kvar i byn men minnena har man ju såklart kvar !

Anumark Bygdegårdsförening för den som kanske blir lite nyfiken i alla fall :)



Annars så snurrar tvättmaskinen som vanligt på min lediga tid. Kan inte riktigt skippa den sysslan med två barn i huset.

Borde ta mig ut en stund också......tror jag bryter bloggandet en stund och går ut med kameran i det vackra vädret.


Vi ses ( efter promenaden i ett nytt inlägg) 

Av Corina - 28 september 2011 14:43

Suttit och testat lite igen. Roligt att se hur det blir för jag har egentligen inte en aning om vad jag pysslar med :) 

 
Av Corina - 28 september 2011 13:14

Jisses.....redan onsdag ! Vart tar dagarna vägen egentligen. Hinner inte riktigt med och när man jobbar verkar det gå ännu fortare.

Har jobbat ett pass om tre dagar nu...idag endast halv dag dock. Men det har varit full rulle på avdelningen.


Och vad blir det resten av denna dag då....tja lite planerat är det ju. Alma har sin dans ikväll och jag har som uppgift att transportera henne när jag är ledig. Försöker planera mitt schema så jag ska kunna göra detta.....inte så lätt alla gånger men oftast går det bra. Har en del tvätt att ta hand om men vet inte om det blir idag.....sitter ju här å knappar på datorn :) Å andra sidan har jag nu två lediga dagar så tvätten ska väl hinnas med i alla fall även om jag ägnar datorn lite tid :)

Middag ska det fixas med också men idag blir det färdiga köttbullar och makaroner......känner mig lite lat idag faktiskt. Har ju varit igång sedan fem imorse :) 

Inga nya fotografier har jag så idag blir det favoriter i repris, det gör inget eller hur ? Är så trist med inlägg utan bild tycker jag.......


Denna svampen är en favorit, man undrar ju om den har något namn faktiskt. Jag har ingen aning, är värdelös på svampar :) 


Inga djupsinniga funderingar har jag heller att komma med idag. Man är liksom lätt urvriden efter tre arbetspass. Man liksom enbart existerar kan man väl säga.......

Så jag övergår till att gå igenom månadens räkningar istället......inte roligare men nödvändigt ont :)


 Vi ses ! 

Av Corina - 26 september 2011 07:38

Ett underbart höstväder hade vi under gårdagen. Så jag bytte objektiv på kameran och tog mig en promenad. Det var ett tag sedan. Så idag blir det lite andra bilder än makro :)

Var ju tvungen att kolla mitt "favoritträd" ....och det stod kvar...jo i och för sig så visste jag faktiskt det redan för det syns från byvägen också :)

       Det är som vanligt givande att promenera i sin ensamhet ner till Sofias här i Långviken. Det är mycket vatten nu. Jag brukar fota på ett speciellt ställe men nu är vattnet så högt att man inte kommer sig dit, inte ens med stövlar och absolut inte i gympaskor :) Så det fick jag helt enkelt ge upp....en annan gång kanske....

Sofias ligger vackert nere vid Tavelsjön......är verkligen en lisa att komma fram dit och sätta sig ner och bara finnas till ! Och oftast får man vara helt ensam på platsen vilket ger en chans till riktig meditation.

                       

 Utan överdrift så har man verkligen en rogivande utsikt från altanen på  Sofias stuga. Man behöver inte anstränga sig det minsta för att känna lugnet .


Än har inte naturen intagit sin riktigt höstlika färg men det är på gång så sakteliga.


    Lite höstfärger har det i alla fall hunnit komma.....men det blirväl mera får jag hoppas. Hoppas också att jag ska hinna fånga dessa färger i större skala någon dag när jag är ledig. 


 Avslutat min promenad vid denna skylten. Till höger bor jag med min familj, utanför bildens räckvidd :)


Efter min givande promenad blev det en tur ner till Media Markt. Vi var i stort behov av en ny TV nämligen. Blev en ny TV idag så nu har sonen sin egna TV igen på sitt spelrum. Han fick ta den gamla TV:n så nu ståtar en ny 40 tums platt-tv i vårt vardagsrum.........


Vi ses                                               

Av Corina - 25 september 2011 09:36

            Limen på första bilden har jag redan visat men kör den igen.....kan aldrig skada :) Nöten har jag haft ute på facebook redan....inte lätt att se att det är en chilinöt, eller hur ?


                                        En del av blommorna har jag kanske visat också men då kör vi repris på dessa :)


                                         Jag lovade många bilder idag.....och det blev det. Mer än jag visste att jag hadde faktiskt. Men lovat är lovat så jag kör vidare.


                               Detta var vad jag hade laddat ner igår........blev lite många men jag tappar kollen om jag inte lägger ut dom med en gång. Spelar kanske ingen roll att man visar samma foto flera gånger men jag gör vad jag kan för att inte göra det, såvida det inte handlar om några favoriter jag har då :)


På återseende 

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards