Corinas Blogg

Alla inlägg under november 2013

Av Corina - 26 november 2013 08:58

 Tänk vad lätt det är att gnälla och klaga på det mesta.

Även om man själv verkligen försöker att låta bli. Man påverkas verkligen när det gnälls och klagas i tid och otid.

Jag är inget undantag och kan skämmas lite när jag kommer på mig själv med att haka på i gnällandet !


Var och åt på lokal igår kväll. Bjuden faktiskt och allt var förbeställt. Cirka 80 personer som hade beställt olika maträtter. Är ju trevligt att gå ut och äta och umgås med trevliga människor, so far so good :)

Serveringen tog tid, det håller jag med om. Men det var många olika maträtter och dom var tvugna att springa runt borden och fråga vilka som skulle ha vad. Bara den biten tar ju tid för två springande kan man ju lätt förstå. Och vissa fick vänta på maten och alla kunde inte äta samtidigt.

Detta upprepades med efterrätterna som var lika många och dom fick springa runt och fråga vem som skulle ha vad. Och förutom vi var ju restaurangen besökt av andra också som skulle äta och servas.

Och visst kan man ha åsikter om att det kanske skulle gå organisera på annat sätt, kanske ta in extra personal till just oss 80 som förbeställt. Men å andra sidan var de som arbetade glada och trevliga och gjorde sitt bästa så varför i herrand namn klaga ??

Men så är det, det går att klaga och gnälla på allt men varför, varför inte välja att fokusera på det som var bra dessa gånger ???

Jag fick vänta till sist på min efterrätt.......vad gjorde de kan jag tycka. Jag fick den ju och den smakade bra ! Jag hade trevligt sällskap i några timmar och åkte hem mätt och belåten.


Man kan om man vill dra parallell till det egna yrket där man jobbar och är det någon som kallar springer man förbi med orden, vänta jag kommer snart ! Det är väl egentligen samma sak. Någon behöver gå på toaletten "utanför det planerade" och får höra, vänta en stund jag kommer snart ! Vem kan vänta när man är väldans kissnödig ? Vem vill en sån gång höra att jamen du har ju ett inlägg så det går säkert bra och jag kommer snart !   


Vi kanske borde tänka till lite oftare...är gnället befogat eller kan vi fokusera på det som trotts allt var bäst ?


 

Med detta avslutar jag för denna gången med hopp om att vi en dag ska kunna plocka fram det possitiva istället för allt negativt i våra liv ! Det går om man bara vill.

Önskar er alla en fortsatt härlig tisdag. Vi ses ! 


  

Av Corina - 18 november 2013 11:18

  

Blir lite nu och då med bloggen numera. Har ingen riktig tid längre att blogga varje dag.

Med fler arbetstillfällen minskar antalet lediga dagar och det märks tydligt för min del. Hinner inte alls det jag brukar hinna när jag är ledig.

Att arbeta deltid idag betyder inte fler lediga dagar utan det blir att arbeta fler arbetstillfällen men tillfällena är kortare. Blir mest halva dagar, antingen från kl 7 eller från kl 14 eller kl 16.

När man kommer hem efter ett förmiddagspass är man väldans slut både i kroppen och huvudet. Blir mest småplock här hemma då. Man orkar liksom inte. Så huvuddelen av hemjobbet hamnar på den där enstaka helt lediga dagen.

Brukar räkna mig till kategorin optimister men vissa dagar är det väldigt svårt att agera optimist, när kroppen är totalt utslut och huvudet totalt tomt.

Nåja, det brukar reda upp sig i slutänden :)

Lite turbulent är det på jobbet dessutom just nu. Skulle tro att det löser sig inom rimlig tid men det blåser runt väldigt mycket negativt för tillfället och även om jag försöker se possitivt på det mesta så påverkas man alltid av det negativa, rent omedvetet.


 

Idag snurrar tvättmaskinen. Efter en arbetshelg är tvättkorgen oftast väldigt välfylld.

Sedan ska dottern till optikern idag kl 16. Jag och maken följs ner tillsammans med henne eftersom maken ska på ett möte också inne i stan. Jag och dottern får fördriva tiden med annat medans han har sitt möte. Blir nog att äta på stan skulle jag tro.


Men nu ska jag ta mig lite lunch och sedan en kopp kaffe innan jag jobbar vidare här hemma med tvätt och plock.

Önskar er alla en härlig måndag ! Vi ses ! 

Av Corina - 12 november 2013 10:05

                      

Väldigt varierande väder vaknar man till varje dag numera. Ena dagen är det kyligt ute och nästa dag är det åter plusgrader. Fortfarande ingen snö hos mig. Så det är fortfarande höst.

Dottern har gjort illa lillfingret och är just nu på vårdcentralen för att kolla upp det. Pappa följer med henne dit då dom fick en akuttid nu kl 10.30 Vi får väl hoppas att det inte är allvarligt. Men det är ju alltid bäst att kolla upp trotts allt.

 

Har fotograferat en del makro de senaste dagarna och petat lite i elements också. Lite roligt tycker jag som ni alla vet.

Funderat på att uppgradera makroobjektivet den senaste tiden. Men det finns ju en del att välja mellan. Lånat grannens makroobjektiv för att testa lite. Och det märks ju skillnad.

 

Men att måsta fotografera manuellt känns verkligen ovant och inget jag vill hålla på med även om objektivet verkligen är bra. Så torde inte bli detta objektiv jag väljer utan det får bli ett objektiv med inbygd motor eftersom min kamera behöver detta. Alternativet är att uppgradera kamerahuset och det har jag inga planer på alls just nu. Det objektiv jag testat är ett Tokina och ett bra objektiv är det.

                     

Är ändå inte riktigt tillfreds med mina resultat. Har inte riktigt tålamodet att jobba manuellt faktiskt. Bara att konstatera fakta :)

 

Nu ska jag ladda mina batterier för en kväll på arbetet igen. Laddar med att tvätta :)

Önskar er alla en bra tisdag så ses vi en annan dag !  

Av Corina - 5 november 2013 10:13

Efter en arbetshelg känns det rätt bra att vara ledig en dag måste jag säga.

Och extra bra känns det att inte ha några måsten dessutom. Det enda måstet idag blir att laga middag. Äta måste vi ju alla göra.


 

Nu är det verkligen kalt över allt ute. Fast lite grönt finns ju trotts allt. Men alla löv har fallit ner sedan länge nu och det mesta går i bruna nyanser faktiskt. Under helgen har det mest regnat men idag håller det upp även om luften är väldigt fuktig.

   

Min kropp skulle nog må bra av en längre promenad men just idag känns det väldans tungt så jag valde att gå en väldigt kort sväng, bara runt huset idag. Detta för att få lite bilder att pryda bloggen med.

 

November månad, tänk vad det går fort. Inte länge kvar på detta året ! Hinner inte riktigt med ibland.

Har ju varit ganska mycket ett tag, ja om man ska vara ärlig hela detta året har det rört på sig massor.

 

Tänk vad det kan vara fint ute trotts denna kalhet ! Det är grått, brunt och kalt men väldigt vackert ändå. Lite fridfullt kan jag tycka när naturen går i vila för året.

     

Ingen blå himmel och det är rätt tyst ute när sommarens fåglar gett sig av. Jag uppskattar just den tystnaden, också.

 

Nu ska jag fortsätta med min lediga dag utan måsten.

Ladda inför två arbetsdagar som är kvar denna veckan innan en ledig helg åter stundar.

Önskar er alla en fortsatt härlig dag.

Vi ses !

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards