Corinas Blogg

Alla inlägg under augusti 2014

Av Corina - 30 augusti 2014 09:16

En överaskning väntade på mig när jag kom hem från jobbet igår. Så glad jag blev !
Tack Ann-Britt för denna överaskning som jag ska njuta av vid lämpligt tillfälle.

Av Corina - 28 augusti 2014 10:51

Ja så var valspurten igång som tidigare val för Tavelsjöcentern.

Den klassiska tavlan är på plats vid väg 363 i Kvarnfors.


Min dag startade som vanligt med kaffe. Jag sov till halv sju idag så övriga var redan uppe när jag kravlade mig ur sängen denna dag. Kvart över sju åkte flickorna till skolan. Sonen fortfarande hemma och sjuk men det börjar lätta nu enligt han själv. Han får vara hemma resten av veckan också så han är riktigt frisk. Nya tag med skolan på måndag då.

Första läxan hade Alma igår. Peppad och med lite assist från Edit så är den redan färdig. Så himla bra att ha Edit hos oss ! Ledsagar Alma och ger henne den pepp som hon så väl behöver.

Lovade Edit att ha kompis här över helgen, det blir nog bra det.  


Idag jobbar jag en kort kväll, jobbar fyra timmar. Rent idiotiskt egentligen att måsta köra fem mil för dessa ynka fyra timmar. Men det är bara att gilla läget.


Nu får ni ha en fortsatt härlig torsdag. Återkommer en annan dag.

Av Corina - 26 augusti 2014 13:11

Blåsigt ute. Sol och moln om vart annat denna dagen.


 

Ledig idag. Alltid skönt att vara ledig.

Igår var det lite av sjukstuga här hemma. Båda töserna låg hemma och snörvlade. Idag åkte dom till skolan igen men riktigt friska tror jag inte dom är trotts allt.

Sonen ligger däckad på sitt rum i Vännäs och snörvlar. Har SMS-kontakt med honom under dagen. Får se om det blir aktuellt att hämta hem honom resten av veckan. Fast å andra sidan kanske han får vara mer ifred och göra som han brukar, sova bort sjukan. För att ta medicin lär han inte göra för det har han nästan aldrig gjort.

Ska såklart ha förnyad kontakt med sonen under dagen !


Själv mår jag bara bra. Visst protesterar kroppen ibland men inte värre än att livet fungerar.


Varit och handlat förnödenheter denna dagen så nu finns det mat igen här hemma. Tycker mig märka en viss minskning i åtgången när sonen inte är hemma. Flickorna konsumerar på ett helt annat sätt.


På jobbet är allt som vanligt. Sorgligt men sant. Ingenting blir bättre kan jag ju säga. Man börjar nästa att ge upp med att försöka påverka beslutsfattarna då ingen verkar lyssna. Hyser inga förhoppningar om förbättringar efter valet heller. Som vanligt lovas det både till höger och till vänster och i mitten, men i slutänden förändras ingenting. Men jag röstar, och det betyder att jag kan framföra mitt missnöje ! 


Nåja, det är som det är. Och trotts allt mår jag väl ganska bra. Har slutat springa benen av mig på jobbet. Ingen vinner på att jag sliter ut mig totalt. Så det som inte blir gjort det finns kvar att göra. Och det är en del som tyvärr blir lämnat varje dag. För i min värld går de gamlas välmående före både tvätt och städ !

Dock är det ju väldigt trist att måsta göra såhär men för att inte gå in i väggen måste vi göra på detta viset. För hur skulle allt gå om personalen blir sjuka hela bunten då det inte finns vikarier att ringa ut ?


Nu är det dags att hänga tvätt så nu avslutar jag för denna dagen.

Önskar er alla en fortsatt bra tisdag så ses vi en annan dag   

Av Corina - 23 augusti 2014 11:36

Lördag blev det också igen.


 

En grå och mulen lördag. Men mig gör det inget.

Har tvättat tre maskiner så nu är tvättkorgen tom igen.

Sorterat lite handdukar och flyttat en del på övre våningen där ungdomarna husalerar.

Förhoppningen är att dom tre ska nyttja badrummet där uppe till dusch när allt är klart där.


Egentligen borde jag ta tag i lite städning också. Trappan skulle behöva torkas faktiskt. Tror nog det blir den sysslan när jag bloggat klart idag.


Så spännande att få hem sonen efter första skolveckan i Vännäs. Han verkar i alla fall tycka det är roligt. Han ser fram emot en hel del praktik också redan första terminen. Hoppas allt ska gå bra !

Alma pratar också en massa om sin nya klass och nya klasskompisar. Så kul att bara sitta och lyssna !


Själv mår jag rätt bra trotts allt. Visst, kroppen klagar lite men det är jag ju rätt van vid nu.

Svettningar är just nu lite irriterande, men sånt hör ju åldern till också. Lär nog överleva detta också och blir det för jobbigt finns ju hjälp att få.


Nä detta duger då rakt inte. Trappen torkar sig inte själv   .

Ha nu en riktigt trevlig lördag så ses vi en annan dag hoppas jag    

Av Corina - 22 augusti 2014 11:55

Så blev det fredag igen. Ledig hela tre dagar är jag dessutom.

Grått och regnigt denna dagen men det gör mig inget alls. Njuter ändå !

Tjejjerna åkte till sina skolor som vanligt idag också. Almas öron värker inte längre. Antibiotikan fungerar skrämmande snabbt. Skönt såklart.

Edit åker hem till Sorsele över helgen. Självklart saknar hon allt det vanliga. Vem skulle inte göra det ?

Vi ska hämta hem sonen också idag från Vännäs. Han vill hem han med :)


 

Räknar med att måsta tvätta och torka kläder åt sonen denna helgen. Och snälla kom nu inte med något förnuftigt om att det kan han väl göra själv. Det kan han självklart göra men nu råkar det vara så att jag gärna gör detta till honom....


Tänk ändå vad man möts av olika goda råd runt sitt liv som förälder ändå. I mitt umgänge möts jag allt som oftast av oförstående när jag vill finnas hemma när mina barn är hemma. Men säger dom, dina barn är ju så stora nu att dom kan klara sig ensamma en stund. Jo visst kan dom det och det får dom ju göra också självklart. Men om min tonårsdotter inte vill vara ensam hemma en kväll då ska hon inte behöva det anser jag.

Bara för att barnen når tonåren upphör väl ändå inte föräldraskapet ? När man är tonåring behöver man väl föräldrarna också, i alla fall är det så i min värld.

Jaja, jag har min uppfattning och gör som jag vill och jag vill finnas till för mina barn oavsett om dom är barn, tonåringar eller vuxna. Tids nog är det deras tur att ta hand om saker runt mig !


Ska hämta paket idag. Spännande ! Har köpt nya kläder till mig själv. Nu hoppas jag dom passar också.


Nu får ni ha en fortsatt trevlig fredag, kanske ta en promenad på någon spännande stig. Man vet aldrig vad man hittar vid stigens slut, eller hur ? 

Ses en annan dag   

Av Corina - 21 augusti 2014 10:30

Dagarna går som vanligt i rasande fart !


 

Alma drog på sig en dunderförkylning med öroninflammation som inte ville släppa greppet. Blev ett besök på hälsocentralen och en kur antibiotika som resultat. Hon är nu så pass bra att hon for till skolan idag. Hon vill inte missa allt för mycket såhär i starten och det får man ju förstå.

Sonen verkar klara sig fint i Vännäs. Får ju höra mera nu när han kommer hem över helgen. Men jisses så tomt det är när han är borta !


På jobbet är det som vanligt. Slitigt som bara den såklart. Ingen har ju blivit piggare över sommaren, snarare åt andra hållet vill jag påstå. Värmen har tagit hårt på våra boenden måste jag säga.


Man kan nog påstå att livet börjar återgå till de normala rutinerna igen. Känns ganska bra måste jag säga.


Valår är det också och det märks både i tv och radio. Försöker följa det hela men börjar bli lite less på cirkusen. Har ju hunnit delta i ett antal valupptakter under mitt liv. Och det är som samma som återkommer varje gång.

Det pratas, skälls, klagas och lovas lika mycket som vanligt även denna gången.

Och om några löften hålls återstår ju att se.

Ser fram emot när valet är över, oavsett vilka nu som vinner faktiskt.


Och nu ska jag ta och sätta mig med en god bok och en kopp kaffe en stund. Sedan blir det att jobba ännu en kväll för min del med start kl 16.


Önskar er alla en härlig fortsättning på Torsdagen så ses vi en annan dag.

Av Corina - 19 augusti 2014 08:11

Ja så börjar de normala rutinerna då.

Gymnasiet startade igår och idag startar grundskolorna.

Alma är ordentligt förkyld men vägrade stanna hemma denna första dag på högstadiet.

Sonen bor numera i Vännäs och har startat sin utbildning i tunga fordon. Och vad jag förstått verkar allt ok. Får väl höra mera när han kommer hem på fredag.

Edit har också kommit igång med sin utbildning och verkar nöjd med den och med rummet här hos oss.

Hon stannar i stan hos en kompis efter skolan idag och sover över tills imorgon. Sista chansen för detta eftersom pluggandet startar på allvar sedan. Och då får hon vackert komma hem efter skolan och sköta den biten. Nöjen blir på helgerna, punkt.


Valarbetet har också startat. Och ska jag vara ärlig känns det lite jobbigt faktiskt. Börjar liksom bli mättad på politiken även om det är viktigt. Maken ställer upp i valstugan rätt flitigt. Får se hur jag lyckas ställa upp. Styrs ju lite av hur jag arbetar. Ska bli skönt när valet är över !


Höstupptakt blir det även för mig idag. Startar upp min gymträning igen efter uppehållet över sommaren. Har jobbat en vecka efter semestern nu och det känns i kroppen. Träningen behöver jag helt klart !

Funderar på spinning senare i höst. Tills vidare kör jag på med gåbandet och maskinerna.


Tog också tag i lite teknik här hemma igår. Skaffade ju för länge sedan en extra box och tvillingkort för att kunna se tv på övervåningen också. Detta har inte fungerat och ingen har tagit tag i det här hemma. Men igår kom jag sålunda till skott. Och jag lyckades lösa problemet också som visade sig vara väldigt enkelt egentligen. Det saknades bara en HDMI kabel. Så nu fungerar allt som det ska.

Jag säger det igen.....kvinnor kan   .    


Nu ska jag ta tag i lite annat innan det bär av ner till gymmet för mig och till valstugan för maken.

Och kl 16 ska jag infinna mig på jobbet för fem timmars arbete igen.

Önskar alla en härlig tisdag !

Ses en annan dag.

Av Corina - 13 augusti 2014 13:14


//galleri2014.corina.se/#!album-295



Börjar dagens inlägg med mitt galleri från hemsidan. Bilder från föreställningen Flottarna kommer som vi bevistade i söndags. Väldigt trevligt !


För övrigt så rullar allt på i en hiskelig fart som vanligt. Skolstarten närmar sig med stormsteg och detta året innebär det stora förändringar här hemma.

Alma börjar högstadiet på Grubbeskolan nere i Umeå. Det är ju en ganska stor förändring, i alla fall för hennes del. Betydligt tidigare mornar och längre dagar.


Edit kommer flyttande till oss från Sorsele för att börja gymnasiet nere i Umeå. Det är stort för alla parter att ansvara för en tonåring till. Men det kommer nog att gå bra.


Största förändringen blir att Viktor flyttar hemifrån till Vännäs för att börja gymnasiet. Den lilla hönsmamman vaknar till liv ! Men för Viktors del är det nog bästa alternativet då dagarna skulle bli gigantiska för hans del om han skulle pendla från hemmet. Han sparar grovt räknat fyra timmar per dag med att bo i Vännäs.

Men oj vilken ångest för mig !

Men troligen oroar jag mig helt i onödan, brukar ju vara så.


Själv har jag börjat jobba igen efter fyra veckors semester. Två dagar har jag jobbat och va har jag haft semester ? Känns som jag aldrig varit ledig. På avdelningen råder bastutemperatur fortfarande. Det är hemskt måste jag säga. Svetten rinner i strida strömmar och jag längtar än mera efter hösten !


Har haft uppehåll i min träning nu sedan midsommar. Dels har det varit så fruktansvärt hett att jag helt enkelt inte orkat med någon träning och dels har mitt gym haft så konstiga öppentider så det har helt enkelt inte passat in i min egen planering. Men nästa vecka finns det inga ursäkter längre att inte träna utan då får jag vackert ta och köra igång igen. Kroppen behöver träningen för att inte göra ont, märkt det redan efter två korta arbetspass. Fy vad kroppen protesterar !

Och hemmet måste gås igenom också efter en semester som betytt enbart vila. Städningen har inte blivit gjort alls.


Och idag har jag avslutat sista efter min mammas bortgång. Hennes konto på banken har nu avslutats. Nu har vi bara hennes vapen kvar att avveckla och det är redan fixat, ska bara leverera dom till hansom ska ta hand om den biten.

Har fortfarande svårt att fatta att hon faktiskt inte finns med oss längre. Tankarna finns hos henne mer eller mindre varje dag. Är på väg att ringa och kommer på att nä det kan jag ju inte   . Det gör fortfarande väldigt ont och saknaden är enorm   .


Nä dags att göra någon nytta här. Hänga tvätt till exempel. Tyst är det här hemma, Alma är på läger i Strömbäck och Viktor är lägerledare på ett annat läger.

Vi ses en annan dag, hoppas jag   

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards