Corinas Blogg

Alla inlägg under maj 2022

Av Corina - 28 maj 2022 08:12

 

Min dag bestod av evig väntan igår !

Skulle vara på inskrivning kl 09,30 och jag var rätt tidig som jag oftast är, redan kl 09 var jag på plats.

Samtal med Ssk och provtagningen fick jag göra ganska omgående och det tog väl lite drygt en halvtimme.

Efter det vidtog den så kallade eviga väntan på underläkare, kirurg och narkosläkare.

Hann bli bra nog less innan siste man, narkosläkaren gjorde entre först vid kl 15.

Fick också veta att operationen kommer att göras med så kallad titthålsteknik. Men det är lika fullt ett stort ingrepp, allt beroende på vad kirurgen måste ta bort. Är det canser måste han ju lika fullt ta bort hela nedre loben på vänster lunga.

Nåja jag är i goda händer och man får ju sova under operationen.


Efter all denna information åkte jag till Media Markt. Skaffade en ny lång laddsladd till mobilen och inearlurar för att kunna lyssna på musik med mobilen. Kan vara bra att ta till på sjukhuset tänkte jag. 

Sedan bar det iväg hem igen för att få middag och upplysa familjen om allt.

Middagen blev grillkorv och potatissallad, smakade utmärkt !

Och på söndag efter kl 13 ska jag vara åter på avdelningen på sjukhuset då inför operationen på måndag morgon som kan ta allt ifrån 2,5 timmar upp till 5 timmar.

När allt är klart ringer dom hem till maken och talar om hur det gått och hur jag verkar må.

Och när jag piggnat till har jag en del att kontakta som nog funderar hur det gått skulle jag tro :)


Ha en härlig dag nu. Här är det mulet och regnlikt denna dagen.


Cyberkram !


 

Av Corina - 27 maj 2022 06:46

 

Så är inskrivningsdagen kommen då.

Natten har väl varit halvbra. Mycket vaken kan jag ju säga.

Tankarna fortsätter att snurra på.

Men allt ska nog gå bra antar jag.

Till inskrivningen åker jag själv, det går nog bra. Men på söndag får någon av telningarna köra mig till sjukhuset.

Troligtvis blir det nog sonen som gör det.

Återstoden får jag nog vackert klara på egen hand.

Mina tankar finns hos maken, som är lika orolig som vad jag är ! Tur att sonen just nu inte arbetar just något. Han sommarjobbande startar den 7 juni tror jag och då hoppas jag vara hemma igen.


Här är vädret mulet denna dagen och det kan nog bli några våta droppar idag som det ser ut. Men det våta behöver naturen så väl just nu.

Utanför köksfönstret fladdrar fåglarna fortfarande. Dom plockar reda på vinterns spill av frön. Och det grönskar för fulla muggar just nu. Härligt att se !

Den bästa tiden ute är just nu, snart står allt i blom och vips har det blivit full sommar !


Nästa gång jag tar tag i bloggandet hoppas jag att operationen är över och att jag åter igen sitter med mitt kaffe och kikar ut genom köksfönstret !

Ha det så bra alla där ute så ses vi kanske om någon vecka eller så, hoppas jag !


Cyberkram !


 


Av Corina - 23 maj 2022 08:27

 

Måndag idag.....nästa måndag ligger jag nog mest troligt på operationsbordet.

Kan inte tänka på annat snart. Drömmer om det till och med.

Skräckslagen !

Försöker att inte tänka så mycket men det är inte lätt. Tänker på maken och barnens oro, tårarna liksom bränner.

Men operationen är nödvändig, det begriper jag ju. Kan ju faktiskt vara canser !

 

Ska nu bara försöka klara mina tre arbetsdagar som återstår denna veckan.

Blir nog inte så himla lätt. Men det måste gå. Har en del att lämna ifrån mig innan sjukskrivningen.


Önskar er alla en fin dag och en härlig fortsatt vecka.

Här lyser i alla fall solen denna dag.

Cyberkram !

   

Av Corina - 20 maj 2022 07:38

 

Fredag, och ledig. Ledig även helgen är jag.

Så nu ska jag försöka njuta av denna helgen.


 

Fick telefon från Thorax igår när jag satt på lunch.

fredag den 27/5 ska jag skrivas in på Thorax. Sedan får jag åka hem och återvända till avdelning på söndag igen.   Och på måndag den 30/5 ska jag opereras är det meningen.

Här går det undan vilket ändå känns väldigt bra.

Jobbar min sista dag för denna sommar på onsdag med andra ord.

Visst, gruvsamt är det ju. Fördelen är väl att man får sova under detta gigantiska ingrepp.

Vet ju inte exakt vad som måste göras, det vet ju inte läkarna heller föräns dom har öppnat och fått prov från den tumör som sitter i nedre delen av vänster lunga.

Är det malingt tar dom bort nedre loben, lobektomi med andra ord. I annat fall tar dom bara bort förändringen.

Dom ska även försöka ta den förändring som sitter högre upp i lungan, vi får väl se hur det går.

Så först när jag vaknar får jag reda på vad dom blivit tvugna att göra.

Men jag har ingen spridning i övriga kroppen och det känns ju bra att veta.

Men som sagt, gruvar gör jag ju även om jag försökar låta bli.

Och jag vet ju att de på thorax här i Umeå är väldigt duktiga !


 

Nu önskar jag alla en fin fredag !

Cyberkram på er alla.

  

Av Corina - 17 maj 2022 08:24

 

Så blev det tisdag igen.

En ledig måndag har passerat.

Måndag blev en dag på sjukhuset, hela dagen nästan eftersom vi hade bilbrist här hemma.

Sonens bil befann sig på verkstad och såklart skulle han jobba.

Han fick lämna mig strax vid 11 på sjukhuset trotts att jag inte hade tid förränn kl 14.15 hos läkaren.

Blev att äta lunch och dricka lite kaffe och sitta i centralhallen bra länge innan besöket.


Själva läkarbesöket förlöpte enkelt kan jag tycka. Informerades om vad som skulle ske, vilket jag i stora drag redan hade räknat ut via journalen på 1177.

Det blir operation innan midsommar och en sommar som sjukskriven med andra ord.

Om förändringen på lungan visar sig vara canser tar man bort i princip halva vänstra lungan. Är förändringen inte canser tar man enbart bort förändringen som sitter i nedre delen av lungan.

Har en annan förändring längst upp på samma lunga som dom också ska försöka ta bort. Den förändringen ser annorlunda ut men man vill ändå försöka få bort den för att vara säker. 

Sedan blir det kontroller i fem år som sedvanligt sker.


Efter besöket fick jag vänta tills efter kl 16. Då slutar dottern jobba och jag fick åka med henne hem.

Blev i alla fall halva dagen drygt på sjukhuset och mesta tiden blev att vänta.


Så i det stora hela var det en hyfsad dag måste jag säga då det var positivt trotts allt.

Läkaren sa att en operation var det bästa och utgången var väldigt bra enligt honom då det inte hittats någon spridning i kroppen heller.

Just nu mår jag trotts KOL relativt bra, klart är ju att jag inte orkar lika som tidigare men det är hopp om fortsatt liv i alla fall !


 

Ha nu en härlig tisdag alla.

Hos mig lyser solen men det blåser ordentligt !

Cyberkram !


    

Av Corina - 9 maj 2022 07:56

 

Måndag och en ny vecka startar då med andra ord.

Jobbar sex av sju dagar denna veckan.

Blir oftast så när man går mot arbetshelg. Men jag ser fram emot helg med två korta dagar.

Idag blev den en kväll istället för en dag som det stod i schemat då kollegan som skulle ha jobbat är sjuk.

Mig gör det inget då det under rådande omständigheter känns bättre med kväll då jag får ta det lugnt på morgonen.


Att inhalera varje morgon är inga problem. Bara jag lär mig att komma ihåg att hålla andan en liten stund när jag andats in pulvret :) Oftast går det bra men ibland blir det lite fel :) Man lär så länge man lever heter det ju.


Pratade med maken en stund igår. Nu har dom firat 60 åringen, som har sin riktiga födelsedag idag.

Allt hade gått bara bra och varit trevligt.

Lite synd att jag inte var med men katterna behöver också tas omhand och dessutom kände jag att jag helst ville vara i lugn och ro under rådande omständigheter.


 

Nu får jag önska alla en härlig vecka.

Cyberkram !


 

  

Av Corina - 7 maj 2022 22:41

 

Ännu en dag som kom och gick då.

Har inte företagit mig så väldigt mycket under dagen.

Har tvättat handdukar.


Maken och sonen åkte till Sorsele efter middagen idag. Ska fira en 60-åring.

Dottern befinner sig på fest, som vanligt.

Här hemma är sålunda jag då, katterna befinner sig ute.


Försöker företa mig något, typ virka och sticka men har svårt att koncentrera mig ordentligt.

Ser lite på tv men det är inte så lätt att hänga med där heller. Tankarna har en tendens att sväva iväg hela tiden.

Hamnar ständigt runt den diagnos som kastats över mig och det som planeras för min del.

Operation blir ju tydligen aktuellt för min del.

Vet inte om det är malingt det som finns i min lunga men mest troligt är det nog så.

Läkarna vet väl egentligen inte heller, det tar man reda på under själva operationen vad jag förstår av det jag läst mig till.

Får väl någon typ av förklaring av läkaren jag ska träffa den 16 Maj.


Är svårt att ta till sig detta. Har gått så fort från att jag sökte för en knöl vid halsen, nyckelbenet.

Efter det drog det hela igång ordentligt !

Medicinen mot Kolen verkar lindra i alla fall tycker jag och det är ju alltid en tröst och min Kol har ju inte hunnit så långt heller. Nu ska jag bara försöka komma igång med lite träning också som enligt utsago ska hjälpa mig att hålla sjukdomen i schack.


Nä ska försöka sova lite också. Klockan tickar.

Men först ska jag kika lite på tv, kanske kan jag somna i soffan ändå en stund.


Ha det så bra alla där ute !

Cyberkram !


 

Av Corina - 6 maj 2022 14:20

 

Magnet-rtg gick bra igår. Visade inget malingt på njurar och lever vad jag kunde förstå vilket känns bra.

Däremot kvarstår ju det dom sett på min ena lunga.

Ska den 16/5 träffa överläkaren på Lungmott. och få mera information om förestående operation.


Man kan ju bara hoppas att det stannar vid den operationen.

Men visst, jag är skräckslagen minst sagt och pendlar mellan hopp och förtvivlan.

Tycker det räcker med att ha drabbats av Kol vilket i sig är nog jobbigt att leva med ! 

Vill det sig illa blir man ju tvungen att ta bort en stor del av ena lungan med vad allt detta kommer att föra med sig.


Nåja, tar en dag i sänder som sagt men jobbigt är det !


Cyberkram ! och trevlig helg på er alla. 

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards