Corinas Blogg

Alla inlägg under september 2020

Av Corina - 26 september 2020 07:56

 

God Morgon till denna lördag då. En ledig lördag, lika härligt som vanligt !

Fortsätter att sova som en kratta.

Vaknade inatt med ett ryck av en väldigt otäck dröm. Var bara tvungen att stiga upp och sitta uppe en bra stund.

Somnade men vaknade igen före klockan sex denna morgonen. Då blev det att stiga upp.


Ingen jakt för maken denna dagen. Lite synd då jag planerat lite efter att han skulle jaga, men det är väl bara att planera om lite.


Tvätten ska i alla fall tas omhand och någon form av middag ska planeras.

Annars lär det väl bli ganska lugnt här hemma (hoppas jag). Det vanliga småplocket blir det väl också och kanske lite virkande eller stickande.


 

Men först borde jag kanske få på mig lite kläder. Kan ju kanske inte tassa runt i nattsärken riktigt hela dagen.


Ute är det +7,5 grader och mulet. Lätt vind ser det ut som också.


 

Ha nu en härlig lördag.

Cyberkram !


Av Corina - 24 september 2020 06:49

 

Utan tvekan, nu är det höst hos mig !

Kolsvart ute på morgonen, kolsvart ute på kvällen.

Underbart att ha monterat en ljusramp på bilen när man ska köra hem på kvällarna !


Denna natten blev ingen höjdare för min del. Varit vaken stup i kvarten. Kl 5 gav jag helt enkelt upp det där med att sova. Jag måste vara ett unikum, alla kan tydligen sova hur bra som helst nu på hösten men jag får sämre sömn på hösten. Spelar ingen roll om jag så sitter uppe sent eller vad jag pysslat med under dagen. 

Sover som en kratta !

Nåja, verkar ju överleva med lite sömn ändå.


Försöker köra lite artrosträning varje dag här hemma. Än så länge ger det bara mera värk men jag hoppas det ska bli bättre med tiden. Jag får nog härda ut bara........


Idag står det arbete på schemat som vanligt, 12 - 21 dessutom. Ska väl gå bra antar jag.

På jobbet är det väl som det är såhär i coronatiderna. Smittan har ju ökat igen och den 1 oktober slår vi upp dörrarna för besök igen. Förvisso med önskemål om att man ska hålla sig på respektive rum under besöket och försöka hålla någon typ av avstånd OCH såklart inte besöka om man har symtom.

Så får vi väl se vad det hela resulterar i !

Som sagt, den som lever får se.

För de som är extra oroliga och försiktiga finns fortfarande möjlighet att träffas via plexiglaset i alla fall.

Och vår huvudentre kommer i fortsättningen också att vara låst, man får välja entreerna som leder direkt till respektive avdelningar.

Jag på pekade att en uppskyltning var på sin plats så alla kan hitta rätt entre, får se hur dom fixar den biten.

Vår entre verkar alla hitta i alla fall, så har det alltid varit, vi får ständigt hänvisa till rätta vägarna !


Maken ska på sjukhuset idag för kontroll på njurmottagningen. Sonen följer med som sällskap.

Ska nog gå bra.


Får så önska alla en fin torsdag.

Cyberkram !


   

Av Corina - 22 september 2020 07:00

 

God morgon till ännu en tisdag.

Blåser ute även denna dagen. Maken har åkt ut till älgskogen för jakt denna morgon.

Båda katterna har kommit in efter nattens äventyr och har fått frukost.


Själv laddar jag för att jobba en kväll igen till kl 20.

Haft en sån där intesovanatt denna natten men det går nog bra ändå skulle jag tro.

Gör en artrosövning per dag även om det än så länge bara resulterat i ökad värk. Idag bidrar blåsten till värken dessutom.


Enligt tidningen har coronan ökat något i Umeå denna veckan.

Men den som lever får se hur det går, tydligen har det bara blivit milda symtom den senaste tiden.

Inget att göra åt annat än att hålla avstånd, tvätta händerna och hoppas på det bästa. Och såklart stanna hemma när man är sjuk !


Önskar alla en trevlig tisdag.

Cyberkram !


 

Av Corina - 18 september 2020 07:14

 

Det blev fredag igen.

Och med denna fredag startar ännu en arbetshelg.

Varit hemma nu i två dagar. Nacke och axlar har blivit bättre igen.

Så med andra ord är det bara att streta vidare här i livet.


Har "långhelg", det vill säga delad tur ena dagen och 7-16 den andra dagen och startar med 12-21 idag fredag.

Är säkert rätt trött när jag slutar kl 16 på söndag......


+ 8 grader ute denna morgon. Halvmulet men kan nog bli en ganska fin dag ändå.

Och ikväll får jag testa hur min ljusramp fungerar på bilen också. Spännande !

Hoppas det ger lite bättre helljus i alla fall. Har ingen erfarenhet av ljusramper, har bara haft "vanliga" extraljus på mina bilar tidigare (big knick).


Har ju besvär med en höft, min vänstra för att vara exakt. Tänkte starta med lite artrosträning här hemma. Några enkla rörelser som jag sökt fram på nätet.

Startade lite lätt med en övning igår kväll. Vet ni vad.....har skitont idag men det kanske ska vara så i början ?

Nåja, får prova fler gånger och se om det kanske blir bättre med tiden.

Idag blir det troligen att härda ut med smärtan med andra ord. Men den biten är jag ju rätt van vid, smärtan menar jag ;)


Får önska alla en fin fredag och en trevlig helg !

Cyberkram !


 

Av Corina - 16 september 2020 09:13

 

Är hemma idag......fixar nacke å axlar lite.

Regnar som fasen denna dagen.

Och har bilen hos Etting maskin dessutom. Mitt ljus på bilen ska bli bättre med en ljusramp är det tänkt.

För övrigt ska jag vila denna dagen och imorgon också.

Efter det blir det att ta tag i ännu en arbetshelg.


 

Från och med den 1 oktober får anhöriga komma på besök på våra äldreboenden igen.

Helt klart kommer detta att öka risken för att smitta kommer in på våra boenden.

Men naturligtvis bra för våra boenden att äntligen kunna träffa sina anhöriga.

Men det ökar naturligtvis kraven på både personal och framförallt på alla anhöriga.

Jag hoppas verkligen att anhöriga nu tänker till och verkligen lyder kommande uppmaningar och råd !

Har man minsta symtom ska man INTE komma på besök !

Än är all fara verkligen inte över och jag vill INTE bli smittad av någon anhörig som kliver in på avdelningen utan att tänka sig för !

Hur det kommer att gå.....ja den som lever får se ........


Ha nu en fortsatt fin dag.

Här är det vila inne i alla fall.

Cyberkram !


   

Av Corina - 15 september 2020 07:15

 

Ännu en ny dag att ta tag i då.

Jobbar kvällen idag också men slutar idag kl 20.

Ska väl gå det också skulle jag tro.


Kvällen igår förflöt lugnt och behagligt eftersom vi var tre personal för ovanlighetens skull. Ikväll är vi som vanligt två personal.


Och imorgon blir det en sjukdag för att försöka fixa till min nacke som spökar till det just nu. Blir nog bra det.

Och sedan ledig en dag för att åter arbeta på fredag igen då och hela helgen.


 

Idag tar vi emot en elev då. Och det är ju inget fel med det kan jag tycka.

Vad jag däremot funderar över är varför man startar utbildning till Undersköterska innan man lärt sig språket.

Något fel i systemet är det tycker då jag (och fler med mig).

Att utbilda sig till Undersköterska kräver en del och i min värld är språket synnerligen viktigt och bör vara på plats innan man går en sån utbildning.

Vi har haft ett par såna här elever tidigare och det är inget lyckat koncept. Det fungerar väldigt dåligt.

Att både lära sig detta yrke och på samma gång försöka lära sig ett helt nytt språk är verkligen inget som är enkelt ! Jobbigt för alla inblandade men det verkar ingen bry sig om det minsta.

Och allt som oftas handlar det om människor (personer) som dessutom är aningen rädda för att prata det nya språket vilket gör det ännu svårare för oss som ska försöka hjälpa dom !

Nä gör om och gör rätt anser jag i alla fall (inget ont om invandrare) för allas skull.

Och många äldre och dessutom dementa har väldigt svårt för dessa personer och kan bli synnerligen otrevliga dessutom för dom att jobba med ! 


Nu hopp in i duschen för min del !

Ni får ha en fortsatt härlig tisdag allihopa.

Cyberkram !


 



Av Corina - 14 september 2020 08:14

 

Ja även denna helgen försvann ganska snabbt.

Åter igen ser jag fram emot en vecka med 6 arbetsdagar av 7 möjliga.

Känns väl si så där i skrivande stund.

Har känningar i nacken och axlarna även denna dagen och har haft det senaste veckan.

Av den anledningen har det blivit mindre handarbete också.  Har beställning på ett par yllesockar med kort skaft. Har påbörjat paret men blivit tvungen att ta en liten paus från detta pg nacke å axlar.

Jag hoppas min värk ska släppa snart. I annat fall kan det kanske bli någon sjukdag denna veckan innan helgarbetet drar igång på fredag. Vi får väl se........


Men annars så rullar det på kan man väl säga. Egentligen har jag haft en bra helg då jag kunnat spendera mina dagar som jag velat då gubben varit ute i skogen. Kunnat ta det lugnt och bara vara om man bortser från att tvättmaskinen snurrade hela lördagen. Det som är tråkigt är ju att ta hand om tvätten sedan den torkat :)

Maken iväg för att lämna prover just nu. Senare i veckan har han ett läkarbesök nämligen.


Helgens jakt resulterade i en fälld kalv. Lite sparsamt men i alla fall......det blir mumma med ett ölgben till min kollegas hund. Leverans sker idag då vi jobbar kvällen tillsammans.

Mera jakt blir det helgen som kommer.


Nu får jag önska alla en trevlig måndag.

Cyberkram !


    

Av Corina - 12 september 2020 06:04

 

Första jaktdagen för gubben detta året.

Åkte just iväg för detta.

Ute ser det ut att vara en mulen och regnig morgon. Hoppas det blir bättre under dagen.

Dock nästa +10 grader i alla fall.


Själv har jag en ledig helg.....från jobbet då.

Har varit lat så tvättstugan svämmar över. Måste ta tag i detta denna dagen.

För övrigt får jag väl se vad det kan bli. Måste leta fram strumpstickor och ett garn till ett par sockar med kort skaft som jag har beställning på. Kanske börja sticka dom också, vi får se.

Planera dagens middag står också på måstelistan.


Men överst står i alla fall att dricka morgonkaffet och sedan få på mig lite kläder !


Slutade kl 12 igår, sååååå härligt ! Var till frissan efter det och klippte och färgade hårmanen.

Så skönt att vara nyklippt !

Efter det iväg till affären för att hämta beställningen från systembolaget :) Så praktiskt att slippa köra ner till Umeå för att handla. Bara beställa på nätet och hämta i den lokala butiken.


Känns att man jobbat fyra dagar på raken denna veckan även om jag haft två kvällstjänster.

Försöker undvika att jobba fyra dagar på raken då kroppen egentligen inte orkar med detta men ibland går det inte att undvika tyvärr. Bara att bita ihop med andra ord.

Mycket sjukdom denna veckan och det märks av tydligt då vikarielistan är synnerligen tom, vi har bara en att ringa ut just nu och det är ju inte mycket. Och han kan ju inte jobba alla dagar !


Nu får ni ha en fortsatt härlig lördag i alla fall.

Jag har nu druckit kaffet och ska försöka få på mig lite kläder.

Tvättmaskinen snurrar redan :)


Cyberkram !


 

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards