Corinas Blogg

Alla inlägg under september 2014

Av Corina - 29 september 2014 13:34

Tycker veckorna mest består av måndag och fredag numera.

Helgen har i alla fall varit bara bra.


 

Fredag slutade jag kl 12, men eftersom dottern och en kompis skulle ner till stan efter jobbet stannade jag i stan för att invänta flickorna och köra dom hem. Detta tog sin lilla tid kan jag ju säga. Var hemma runt kl 17.30 först. Och då klädde dottern bara om för att dra vidare. Först till en kompis och sedan vidare till UG på kvällen. Hämtade henne kl 23 på fredag kväll hos kompisen i Tavelsjö.

Lördag var vi först ner på Coop och handlade. Tog ju en stund. Fikar gör vi ju alltid på Coop. Nu var både Alma och Viktor med oss och handlade. Så kul att båda våra tonåringar vill följa med oss och handla.

Efter det stod jag nog mest vid spisen mellan varven när jag hängde tvätt.

Bakade en äppelkaka i min nya springform. Den blev superfin och väldans god kan jag intyga.

Sedan skar jag älgkött i skivor och la i marinad eftersom vi skulle grilla på kvällen tillsammans med svågern.

Så gjorde jag en rotsaksgratäng. Potatis, morot och kålrot, creme fraich och grädde, salt och svartpeppar och ovanpå Västerbottensost. Utan att överdriva så blev resultatet försvinnande smarrigt !

Till detta fixade jag en grönsallad också bestående av majs, tomat, gurka och fint riven vitkål. Ringlade lite olja över salladen och saltade lite försiktigt.

Kan säga att middagen avnjöts verkligen. Jag drack vin och övriga valde öl.

En väldigt lyckad lördag kväll tillsammans med två svågrar och grannens gubbe. Grannfrun missade kalaset då hon hastigt och lustigt begav sig upp till fjälls med sonen och hunden   . Sålunda missade hon ännu en smakupplevelse ala Corina Selberg   .

Efterrätten blev äppelkakan och kaffe.


Söndagen blev en slappardag för min del. Kändes helt rätt. Och på kvällen körde vi sonen till Vännäs för ännu en skolvecka.


Och idag startar då en helt ny vecka bestående av sex arbetsdagar av sju möjliga. Visserligen fem korta dagar och endast två heldagar. Men jag jobbar ju i alla fall och jag är ju på jobbet när det är som mest att göra alla dessa korta dagar. Just nu är det dock ganska lugnt på avdelningen då vi har tomma rum men det lär ju inte få stå tomt värst länge. Så det gäller att njuta medan man kan !


Nu önskar jag alla en härlig fortsättning på denna måndagen. Jag har betalat månadens räkningar idag och kan konstatera att vi nog ska överleva även denna månaden.


Vi ses en annan dag   .


Av Corina - 25 september 2014 08:31

 

   

 

Stilstudie av vår katt Zimba.

Fotona tagna med mobilen. Han kan konsten att koppla av den katten !


En kort arbetsdag igen står på schemat med start kl 15 och slut kl 20. Ska väl gå bra, gick ju väldigt bra igår.

Har startat en maskin tvätt nu på morgonen. Mesta tiden när jag sorterar vår tvätt får jag trassla ut strumpor. Dom är ihopdragna som små bollar typ. Men inget att göra åt, bara att gilla läget typ.


Vattenproblemet löstes innan jag skulle iväg och jobba så jag fick duscha. Men det måste bytas ut lite saker i systemet för att inte problemen ska återkomma igen. Så vi får ordna med ett vattenmöte för detta. Vore önskvärt om reparationen blir gjort innan snön och värsta kylan kommer.

Lite jobb är det med eget vatten i en by men vi har billigt vatten och bra kvalitet så då får man härda ut.


Alma mådde bra nu på morgonen. For till skolan som vanligt. Ska kontakta hälsocentralen, kanske kan hon få medicin som fungerar bättre än alvedon när hon drabbas av dessa anfall av migrän.


Nu får jag önska er en härlig torsdag så ses vi en annan dag får jag hoppas.  

Av Corina - 24 september 2014 08:32

Ibland är det då rakt inte kul att bo på landet. Åter igen är det något fel på vattentillförseln här i byn.

Så jag kan inte duscha eller tvätta som jag planerat. Väldigt frustrerande.

Så omvärlden får leva med mitt skitiga hår för sjön är lite för kall just nu. Blir ju intressant om detta fenomen fortsätter under vintern också. Får lust att flytta ibland, men bara ibland !

Duscha får jag väl göra på jobbet tydligen.


Annars idag då ? Tja jobba ska jag göra med start kl 15. Slutar gör jag kl 20 ikväll.

Och innan dess blir det inte så mycket då jag inget vatten har, annat än ute i sjön då vill säga.

Ikväll är sonen åter hemma för två dagars praktik på Etting maskin.  


Dotterns ständiga huvudvärk gör mig lite bekymrad. Måste beställa en läkartid för detta. Är ju inte normalt !

Nu iväg å hämta henne på skolan, igen.

Av Corina - 22 september 2014 08:37


 

Ja så gick en helg igen.

Har varit en bra arbetshelg. Tre tomma platser gör en hel del med arbetsbelastningen på avdelningen. Man får passa på att njuta medans det är så. Dessutom hade jag bara en tvådagarshelg och det är verkligen ovanligt. Minst tre dagar brukar vi alltid ha normalt när vi jobbar helg.


Ute har det blivit kyligare. Det blåser men solen kikar fram.

Vad dagen har att bjuda på vet jag inte riktigt. Har endast en ledig dag nu så jag tar det lugnt.

Har vikt tvätt nu på morgonen och ska under dagen ta in mina pelargonior så dom inte fryser. Börjar bli kyligt på nätterna nu. Men annars tror jag att det blir att bara ta det lugnt.


Familjen hade ju planerat en resa till Sorsele i helgen men av det blev det inget alls. Så dom har varit mest hemma. Maken och Alma var till Lycksele en sväng på lördag. Lämnade ifrån sig mammas vapen till en vapenhandlare där uppe. Så nu är allt avslutat runt mammas dödsbo.


   

Sex månader sedan mamma gick bort nu (igår). Inte en dag utan att jag tänker på henne. Saknaden är fortfarande stor. Men minnet finns ju kvar och jag har många fina minnen av min mamma.

Saknaden kommer nog alltid att finnas där.


 


Av Corina - 19 september 2014 12:00

Ingen bra natt denna natten som gick. Sovit väldigt oroligt.

Drömt konstiga drömmar och vridit mig hit och dit.


 

Blev en ganska tuff dag igår. Kanske därför min natt blev som den blev. Först ett dödsfall på avdelningen. Trotts allt påverkas man ju faktiskt. Sedan hem och få skicka svågern till sjukhuset med ambulans med en lättare hjärnblödning. Så nog fanns det lite att behandla rent mentalt.

Vaknade med värk i hela kroppen idag. Tog hela förmiddagen att jobba bort värken och stelheten i kroppen. Värken inte helt borta men känns bättre nu.


 

Har varit ner och handlat inför helgen. Och tvättmaskinen snurrar. Tror dottern har hela sin garderob i tvättstugan.

Ska jobba denna helgen så nu måste kroppen fungera. Kan inte sjukskriva mig denna jobbarhelg också så förutom tvätten blir det nog inget mera arbete för mig denna dagen.

Familjen åker troligen upp till Sorsele imorgon så det blir lugnt här hemma. Jag ska ju ändå jobba så att få bli ensam med katterna på natten är helt ok.


Nu får ni ha en fortsatt härlig fredag och helg. Vi ses efter helgen igen.

Av Corina - 17 september 2014 09:19

God Morgon alla !

Vad göra av denna dagen då ? Tja, jobba skulle jag tro. Det ska jag göra i alla fall. Börjar min dag kl 13 och slutar kl 20 tror jag det var. Fram till dess ska jag väl försöka roa mig här hemma. Kör någon tvättmaskin för att ha lite mindre på min enda lediga dag denna veckan som är fredag.

Sonen kommer hem idag för att under två dagar praktisera igen. Får se vad Etting maskin hittar på denna gången.

 

Valet och resultatet, ja vad ska man säga om det då ?

En spontan reaktion just nu är, sandlåda ! Jag börjar bli tveksam om vi verkligen lever i en demokrati.

Svenskarna har lagt sina röster, och rent för ordningen borde det väl följas i en demokrati. Men helt plötsligt så få vissa inte vara med alls. Och vissa inbjuds till det hela.

Tvärt emot vad man lär sina barn redan i tidig ålder, att alla måste få vara med, ingen får lämnas utanför gemenskapen.

Det som pågår just nu skrämmer mig mera än vad SD gör faktiskt. Hur många av alla som skriker åt dessa har verkligen varit in på deras sida och verkligen läst, åtminstone i stora drag ?

Jodå, det finns tvivelaktiga medlemmar i deras parti men vet ni, det gör det banne mig i alla partier.

Då skulle man kanske räkna MP till någon form av rasister också eftersom dom tydligen anser att vi i glesbygden ska betala dyrt för att vi måste köra bil för dom begriper tydligen inte att vi inte kan åka kollektivt eftersom det inte finns tillräcklig kollektivtrafik.

Vi har olika åsikter men i en demokrati har man rätt att ha det utan att bli satt på undantag.

Det som pågår just nu anser jag är övergrepp på vår demokrati.

Det är min åsikt, och den står jag för !


 

Nu får ni ha en fortsatt bra onsdag, var ni än befinner er. Här är det gråväder idag, en riktig höstdag !

Vi ses hoppas jag. 

Av Corina - 16 september 2014 17:04

Ja redan tisdag och den är snart slut den med.

Helgen speciellt söndag blev något välfylld. Höstmarknad i Tavelsjö och det betyder lite extra arbete för oss i Hembygdsföreningen.

       

För min egen del handlade det om att fotografera och att plocka disk och diska från strax före kl 11 fram till kl 15.

Och jag kan lugnt säga att min kropp var totalt slut kl 15 när jag kunde sluta för dagen !

Vackert väder gav som resultat väldigt många besökare. Väldigt bra !


   

Men trotts att det blev slitigt är det trevligt med denna höstmarknad som vi tidigare kallade Skördemarknad. Bytte namn helt enkelt för att det för varje år blivit allt mera hantverk som säljs.


                             

 

I år kärnades det även smör på marknaden. Något som väldigt få torde göra hemma idag.


       

 

Årligen återkommande är dock Rolf Appelblad som klipper sina får under marknaden. I år hade vi några som jobbade i ull också. Från ull till kofta, typ. Trevligt inslag. Torde inte vara så vanligt i hemmen numera heller att karda, spinna eller tova även om det nog görs oftare än kärna smör.


   

Vår egen honungsförsäljare har vi också i Tavelsjö. Åke säljer sin egen honung och den är verkligen god !

Vi köper alltid, men det blev bara en burk denna gång.


Tog många fler bilder också såklart.

//galleri.tavelsjohembygdsforening.se/#!album-19

Här är albumet som jag lagt ut på Hembygdsföreningens hemsida.


Avslutade söndagen med att rösta, plocka lite äpplen, laga middag och köra sonen till Vännäs för en ny skolvecka.

Efter det fick jag äntligen göra kväll själv, totalt knäckt.

Igår satt jag på utbildning hela förmiddagen i Värdig vård vid livets slut, sedan jobbade jag någon timme och gick hem kl 14.

Idag har jag arbetat fem timmar, 06,45 till 11,45. Efter det har jag redigerat foton och pratat med gubben.

Jo visstja, igår tog jag reda på äpplena efter jobbet. Kokade äppelkräm/mos och gjorde en äppelkaka.


Och nu var det slut på denna dagen också. Nu tänker jag inta soffan och kika på Tv innan sängen kallar.

Ha en bra tisdagkväll så ses vi en annan dag.



Av Corina - 13 september 2014 14:15

Blir en liten rad fast det är lördag. Hade tänkt strunta i det.

Har städat och tvättat men nu är jag totalt knäckt istället. Min förkylning finns kvar och irriterar i form av rinnsnuva och orkeslöshet. Försöker vila men inte är det lätt då det är mycket som pockar på just nu.


 

Inga nya bilder har jag heller. Har inte fotat just något på slutet. Men imorgon är det Höstmarknad i Tavelsjö och då får jag lufta kameran lite i alla fall.

Ikväll ska jag på ljusparty, Party Lite. Bunkra upp med trevliga ljus inför resten av hösten och vintern.

Ska bli intressant och se om det kommit några nya dofter, fast förkylningen tar udden av luktsinnet fortfarande så får väl se om jag får lov att gå på säkra kort denna gången.


 

Jag är ju ute på facebook ganska mycket. Har ju mobilen överallt. Lite av en nörd och delar bilder bland annat. Och oftast är det ju ganska trevligt men vad som förvånar mig tätt som oftast är språket en del använder sig av. Riktigt otrevligt språk och mängder av svordomar. Jag blir mest ledsen över hur illa många uttrycker sig tätt som oftast och lite extra just nu under valtiden dessutom. Kan man inte använda ett vårdat språk när man uttrycker sig ?? Måste man svära och kasta okväden runt sig bara för att någon har en annorlunda åsikt än vad jag själv har ? Och det är inga barnrumpor som har ovårdat språk utan vuxna människor som i mina ögon borde kunna uttrycka sig bättre. 

Eller är det bara jag som är överkännslig i ämnet ??


Nåja nog om detta. Nu ska jag kanske vila lite innan middagen ska fixas. Idag blir det rester från igår. Det får duga. Önskar er alla nu en god fortsättning på denna lördag, så ses vi en annan dag.


Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards