Corinas Blogg

Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Corina - 6 oktober 2011 07:58

Som jag berättade så hade jag inte en komplett jägarexamen första året jag följde Signar som elev. Högviltdelen var inte avlagd. Man måste göra en skrivning och skjuta gdk för att få bära vapen. Det skriftliga provet var avlagt men inte det praktiska. För mig tog det lite tid då jag kämpade mot en skotträdsla.....


Dessutom kostar det ju att träna också. Inget är ju gratis om man säger så. Nu hade jag under denna tiden förmånen att ha en särbo som var skytt och laddade ammunitionen själv och det var ju rätt bra. Att sedan mitt jaktintresse havarerade förhållandet är ju en helt annan historia !


Första jakten var ju extremt spännande trotts allt. Planen var ju att utbilda min Tax till spårhund.......vilket visade sig lättare sagt än gjort då han hade en lite annan åsikt i detta ämne (hunden alltså). Taxen ska ju vara en expert på rådjur i första hand.....och eftersök men inte min Dollar inte :)

Eftersök klarade han galant men att driva rådjur var och förblev totalt ointressant i hans ögon. Han intresserade sig enbart för älg.......vilket gjorde jakten lite annorlunda tillsammans med Dollar. Han drev älg utan problem och detta fungerade hur bra som helst !

Fast vid ett tillfälle höll det verkligen på att sluta illa,mycket illa. Dollar tog upp en älg på förmiddagen men skottillfälle gavs aldrig riktigt. Drevet gick ned mot ån där vi jagade. Dagen gick och vi hörde hunden och vid något tillfälle siktades älgen också men terrängen är inte den bästa där dom höll till. Dagen övergick till kväll och ny dag men ingen hund återkom,men vi hörde skall lite nu och då.......

men hunden var och förblev nere vid ån.

När det gått jag tror det var tre dagar var vi tvugna att vidta åtgärder, något var ju verkligen fel då inte hunden kom tillbaka men vi hörde skallen. Jag hämtade då mammas blandrastik som var Dollars bästa kompis för att hon kanske skulle kunna lokalisera hunden i skogen. Och nog hittade hon Dollar alltid.....sittade nere vid åkanten utan att kunna ta sig upp därifrån. Men vi var på fel sida ån och att gå runt tar sin lilla tid.......Signar påbörjade sin vandring till andra sidan medan jag och mamma stannade där vi var. Mamma upptäckte ett träd som fallit över ån......och vidtog en något våghalsig övergång via stammen till Dollar. Lite lätt blöt kom hon sig över i alla fall samtidigt som Signar närmade sig från andra hållet. Signar gör då nästa upptäckt.....älgen som Dollar jobbat med fanns kvar i närheten ! Den stod bara ett tjugotal meter från det ställe där Dollar fallit ner.....men den gav sig iväg när Signar närmade sig. Med gemensamma krafter lyftes Dollar upp från sin något trista fängelse till fast mark och fick bäras till bilen. Slutet gott allting gott och gissa om hunden var hungrig ! Vatten hade han ju tack och lov haft fri tillgång till.

Kan säga att Dollar aldrig sedan gjorde om samma misstag........efter den betan återvände han alltid till den plats där han släppts ! Men älg fortsatte han jaga ända till slutet av sitt liv.....han fick diskbrock några år efter detta äventyr. 


Återkommer med mera.........om minnet inte sviktar ! 

Av Corina - 6 oktober 2011 07:13

    

 


   

     

Idag startar jag med bilderna på mig själv från igår. Hoppas ingen sätter kaffet i vrångstrupen bara :) Fråntar mig allt ansvar för evetuella skador som kan uppstå.........

På första bilden är jag inte målad..........


      

Ett löv som jag fotat inne på en svart servett. Plockade lövet ute i trädgården. Ganska läckert blev det eller hur ?


   


Två andra löv som jag hittade ute i trädgården, som fick följa med in för fotografering. Blir rätt intressant när man kommer så nära tycker jag. Detaljerna roar mig !  


Så övergår vi till dagens vedermödor. Jobbar idag. Börjar kl 12 och slutar kl 21. Ska väl gå bra vad jag vet nu i alla fall. Men man vet ju aldrig vad man möter när man kommer till avdelningen numera.

Maken ska bort idag, någon form av kurs vad jag förstår hemma hos en kompis till honom i jaktlaget. Vad det handlar om har jag inte en aning......blir nog bra :)

Viktor slutar tidigt idag men skolan har visst ordnat så alla ska ta sig hem utan problem. Vi får hoppas det eftersom ingen av oss kan hämta sonen.

Igår kväll var det dansträning för Alma. Jag agerade taxi.


I sista minuten, som vanligt börjar Alma fundera över vart hennes kläder kan vara på morgonen.....och så blir det skrik och panik när vissa saker inte hittas genast. Försöker verkligen att få henne att inse att ibland måste man börja i tid för att hinna. Men inte är det lätt inte. Största problemet är väl att pappa i huset har en tendens att lägga bort saker på det mest otroliga ställen.......enklast är att låta sakerna (kläderna) ligga där hon tar av sig dom, för det mesta under bordet i vardagsrummet. Då hittar hon igen dom snabbare :) För hon kommer ihåg vart hon tog av sig kläderna.  Men pappa är och förblir hopplös och därför uppstår denna skrik och panik allt som oftas på morgonen......vissa gånger är det rätt praktiskt att börja jobba kl 7 kan jag påstå :)


Nu ska jag fortsätt klura på fortsättning om mitt jägarliv.............


Vi ses 

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards