Corinas Blogg

Alla inlägg den 2 oktober 2007

Jag

Av Corina - 2 oktober 2007 07:43

tillbringar en del tid inne på Vovve.Ett trevligt forum tycker jag.Läser en hel det inlägg och svara lite också men för det mesta låter jag bli att svara och det har sina randiga och rutiga:)

Allt som oftast dyker det upp undringar runt att vara fodervärd och jag har ibland svarat.Men numera låter jag faktiskt bli.De flesta anser att man skaffar sig en gratis hund om man är fodervärd.Retar mig faktiskt på detta ( kan verka löjlig, inser det). Visst man betalar ju inget valppris för hunden,den biten är ju helt rätt,men gratis är det då inte alls.

Jag som fodervärd betalar det vanliga i alla fall.

1) Jag betalar försäkringen.

2) Vaccinationer står jag för.

3) Röntgen av tex höfter och armågar betalar jag.

4) Fodret (såklart,det har ju alla)

5) Övriga eventuella vetrinärkostnader

Sedan är det ju ett ansvar också att ta hand om en hund uppfödaren anser vara så pass bra att den ska gå till avel. 

Jag kommer undan kostnaden för meriteringen.I mitt fall står uppfödaren för den biten.För min del känns det helt ok då jag i alla fall är värdelös på att visa hund i ringen:) Att jag sedan får ha hunden borta lite nu och då på utställningar är ingen fara,hon kommer ju hem igen:) Min uppfödare har också bekostat en uppvaccinering och den är inte gratis!Men det ligger ju i uppfödarens intresse om det blir aktuellt med utlandsresa för hunden.

Så att det skulle vara en helt gratis hund kan jag inte hålla med om alls.Det är valppriset man slipper men i stället får man ju ett stort ansvar att bära.

Och en sak till jag har just betalat en MH också som kostade 350 kr.Uppfödaren vill att man gör den och jag som fodervärd får betala:)


Att man sedan kan drabbas av icke seriösa uppfödare är ju en helt annan sak. Eller att man inte kommer överens också kan ju hända.Av den orsaken är det ju verkligen viktigt när man ska ha hund på foder att man kan samarbeta med uppfödaren och att uppfödaren är seriös och också går att samarbeta med. 

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards