Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 17 mars 2014

Lite tungt just nu

Av Corina - 17 mars 2014 10:48

   Just nu känner jag mig lite som den där bobben, lätt tippad !

Ännu en helg har passerat. Jag har varit ledig och jag är ledig idag också. Helgen har bestått av städning och detta har varvats med besök hos mamma på sjukhuset.


 

Och det är väl allt runt mamma som just nu drar ner livet lite i moll.

Natten mellan fredag och lördag blev spännande om man nu ska säga så. Första påringningen skedde mitt i natten vid tolvtiden. Mamma ringde och var väldigt snurrig. Hade ingen koll på tiden och än mindre på vart hon var. Lätt sömndrucken fick jag förklara och tala om att det finns personal och att hon skulle larma dom.

Klarvaken blev jag i alla fall. Kämpande och somnade väl om för att kl 3 åter igen väckas av telefonen. Samma visa denna gången, samma upplysning såklart ! Lyckades somna om för att kl 6 åter igen väckas av samma telefon och samma sak även denna gången. Då brydde jag mig inte i att ens lägga mig igen.

 

Sedan ägnades lördagen åt att städa köket, vilket verkligen behövdes ! Och då tog jag enbart på ytan kan jag tycka. Men renare blev det i alla fall. Lugnt från mammas sida under dagen på lördag. Och natten mellan lördag och söndag var det lugnt. Samtalet från henne kom först på morgonen sedan jag stigit upp på söndagen.

Tvättade på söndag och sedan åkte jag ner till mamma på sjukhuset tillsammans med barnen som ville hälsa på mormor. Oj vad besvikna barnen fick bli över det besöket :(

Hon var sur och gnällig och snäste hela tiden åt dom att dom skulle vara tysta ! Och dom som inte sa ett ljud annat än tyst till varandra ! Kan säga att besöket inte blev så väldigt långt. Någon halvimme sedan tog jag barnen därifrån och åkte för att handla lite och tanka bilen. Sedan hem igen.

   

Planen för mammas del är att hon ska tillbaka till boendet Almagården idag. På sjukhuset kan man nu inte göra så mycket mera för henne. Idag har hon hunnit ringa två gånger, första gången tio i sex innan jag hunnit stiga upp och andra gången tio över åtta. Väldigt förvirrad båda gångerna. Ingen koll på klockan, ingen koll på vart hon befinner sig.

Det lustiga är att hon fortfarande trotts denna förvirring klarar att hantera mobilen och ringa till mig. För hon ringer ingen annan. Och i efterhand när hon klarnar till kommer hon inte ihåg att hon ringt.......

     

Hittills idag har jag städat återstoden av bottenvåningen, visserligen bara på ytan men det ser i vart fall betydligt trevligare ut än innan. Nu kommer resten av denna dagen att ägnas åt att göra ingenting och vänta på besked om mamma åker hem idag eller inte.

Har ett inbokat möte ikväll så jag kommer inte att hinna med något mammabesök idag. Är bokad helt till torsdag med saker som inte går att flytta på. Samtal med sonens lärare vill jag inte missa då det är det sista på grundskoletiden ! Och imorgon jobbar jag kväll.

Får förlita mig på att personalen tar hand om mamma och det gör dom säkert. Jag kan ju inte stänga av mitt eget liv bara sådär....

         

Bilderna är från dagarna uppe i Sorsele. Verkar länge sedan fast det bara gått någon vecka drygt !

 

Hur det blir med min mamma...ja vad ska jag säga om det. Det går tyvärr endast utför för henne. Hon är en väldigt sjuk kvinna. Går inte att göra mera annat än att försöka göra hennes dagar så drägliga som möjligt hädanefter och det är hon medveten om själv också. Hennes hjärta orkar väldigt lite och hennes andning är verkligen ansträngd hela tiden.

Känns tufft men försöker ändå hålla humöret uppe när vi träffas.


Nu får ni ha en fortsatt bra dag allihopa, om ni nu orkar läsa allt.

Vi ses en annan dag.  

 
 
Spanaren

Spanaren

17 mars 2014 18:29

Jättefina bilder!
Ja förstår dig så med din sjuka mamma. Kanske lika bra att inte ta med barnen om din mamma är på detta vis eller ...
Fy för att bli sjuk och det enda som man kommer ihåg är att ringa sin dotter. Fortsätter det så här så måste du kunna få bli sjukskriven för anhörig eller ...
Det värsta är att när man blir slut själv så blir man grinig fastän man inte vill det. Gå inte och kämpa för länge utan hör om du kan bli sjukskriven tills allt lugnar ned sig.
Kramar om/ kram

Ps Kanske din bror bör komma hem ett tag och ta över lite av din börda?

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Liz

Liz

17 mars 2014 21:28

vilka söta fåglar! :D
kolla gärna in min blogg också! :)

http://lizettes.se

 
Ingrid

Ingrid

17 mars 2014 22:30

Det är tufft när föräldrarna blir gamla och sjuka. Min mamma kunde också använda telefonen länge, men till slut fick vi koppla ur den för hon lyckades väldigt ofta slå 112 och det uppskattades inte. ;)
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Chris

Chris

18 mars 2014 05:28

Så tråkigt när jag läser om din mor. Att hon är förvirrad är ju en sorg i sig. Att hon inte är den hon varit. I alla fall antar jag att du känner så.

http://lifeonsecondfloor.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards