Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Varför....

Av Corina - 12 juli 2011 16:05

jag blir stressad av stegräkning ?

Ganska enkelt egentligen. Vem som stegar och hur långt respektive stegar bryr jag mig inte om egentligen.

Men saken är den att är man i mitt läge, man har relativt stor övervikt som man verkligen vill ha bort, man älskar inte riktigt hur man ser ut är det lite jobbigt att bli påmind om de antal steg, som man inte kommer upp i varje dag......

Expertisen säger att si och så många steg ska man ta per dag för att få önskad effekt......och hur man än bär sig åt kommer man aldrig upp i dessa steg, det gör mig stressad och får mig att på något sätt att tappa lusten till allt vad träning heter.

På samma gång vet jag också att 30 minuters stavgång per dag ger minst lika bra effekt som de antal steg expertisen pratar om. 

Så från och med nu kommer jag att aldrig någonsin plocka fram min stegräknare, kommer inte att räkna ett enda steg utan jag väljer att stavgå cirka 30 minuter per dag istället. Kanske min stress över den viktnedgång jag jobbar med släpper på det sättet. Arbetar ju också med mental träning och meditation för att minska den stress jag känner.

Man är ju så funtad att man också har dåligt samvete över att man under en period fuskat å det gruvligaste och det stressar ju också och man reagerar med att ha taggarna utåt mot allt och alla.

Just nu är mitt humör och mitt självförtroende kört i botten........så är det bara och har jag lyckats reta någon så ber jag om ursäkt naturligtvis........man kan säga såhär, jag har mått bättre faktiskt !

Men så småning ska det väl bli som vanligt (hoppas jag), bara jag kommer igång med min träning som vanligt igen både stavandet och styrketräningen.


Vi ses

 
 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

12 juli 2011 22:43

Jo, inte bra när saker som bl.a stegräkning framkallar stress.
och jobbigt också när ens önskade viktnedgång blir stressfullt...så att man tänker för mycket på det...
Själv kastade jag ut min gamla våg för länge sedan, för det blev så stressande att kolla vikten,
jag märker ju på kläderna att jag går ned i vikt.
Har själv en del problem med vikten.

Jag har börjar gå ner lite i vikt sista tiden..
vet inte om det beror på att jag tar lite Linfrö som legat i vatten på morgonen
och även ett par plommon och persikor
( hade magproblem, hård mage, som blev bättre av detta )
och sedan dragit ner på en del smör och ost.
men annars äter jag som vanligt.
får se om jag går ner mera i vikt...

Jobbigt det när ens humör och självförtroende är kört i botten, det är jätte-jobbigt..
Hoppas du får må bättre snart
stora kramar

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
kristina

kristina

15 juli 2011 12:06

Jag förstår precis vad du menar. Det hände mig med innan jag skadade knät. Jag cyklade promonerader m.m dagligen så fort jag kunde. Jag gick inte ner i vikt, man blir så besviken. Man fokuserar för mycket på vikten så det blir stress. Mitt sätt att få bort stress är att äta och då hamnar jag ju i en ond cirkel.
Numera vill jag njuta av skogen och naturen.
Ha det så gott och kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Astrid

Astrid

15 juli 2011 19:31

Det där känner jag igen. När det känns som tvång så tappar jag lusten direkt
Jag går för att jag tycker det är kul

http://astridlarsson.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards