Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2018

Då var det dags igen.....

Av Corina - 7 augusti 2018 09:22

 

Då höjdes bränslepriserna igen då till nya rekordnivåer.

Det är skrämmande minst sagt. Inom snar framtid kommer vi pendlare inte att ha råd att ta oss till och från.

Och jodå, vi har valt att bo utanför stan MEN för den skull ska vi väl ändå inte straffas för vårt val.

Och många av oss som pendlar KAN inte åka kollektivt eftersom det helt enkelt inte fungerar med arbetstider bland annat.

Många ger oss då rådet, skaffa elbil / elhybrid. Ok bra ide, men hur många av oss har råd med det....jag har kikat runt lite och visst finns det men närmare 200000 kr.......hur många kan hosta upp den summan bara sådär ?

Och det är ändå "billigt" med "bara" 200000 kr. Visst billån men 20% ska ut kontant hur som helst, så är det !


Sedan kommer min nästa fundering igen en sån här gång. Vi uppmanas att spara på el i våra hushåll, på alla möjliga sätt och vis. Hur rimmar det med att skaffa elbil......egentligen ? Detta borde väl ändå öka elförbrukningen istället för att sänka den, eller........

Med låga vatten nivåer borde det bli mindre el.....och vindkraftverk får inte byggas för det stör naturen...... kärnkraft är inte att tala om alls för det är ju stora problem där.....solkraft....jupp en sånhär sommar fungerar det troligtvis ypperligt men en sommar som förra sommaren då ?? Och det är ju inte gratis att sätta upp solpaneler på huset.......

Så till min nästa fundering.....batterierna i elbilarna. Det pratas väldigt lite om den återvinning som måste till. Vem tar hand om det ?? För återvinnas måste ju dessa batterier, eller hur ?


Och jag får en känsla av att våra politiker i sin enfald tror att vårt land kan rädda jorden helt själva......det låter som om vi ska fixa hela altet på egen hand.


Det är väl självklart att vi måste hjälpas åt, så är det ju men som det sker just nu blir det i min värld bara skrik och panik, ingen planering. Allt ska ske omedelbart, exakt som Umeå Kommun införde nytt lönesystem just innan semestern förra året.

Politiken sparkar undan fötterna på den lilla människan hela tiden ! Vi är nog väldigt många som oroas eftersom våra transporter stiger i pris något gigantiskt, tack vare dessa panikbeslut. Ja vi måste jobba med detta men vårt land kan inte fixa det på egen hand och helt fossilfritt lär inte gå att genomföra i den snabba takt som naturmupparna tycks tro......det klarar inte den lilla människan rent ekonomiskt. Och vi kan inte bosätta oss i storstäderna allihopa för att kunna nyttja kollektiv trafik......vi måste kunna bo kvar även på landsbygden utan att måsta söka bidrag hela tiden !


Sedan måste våra politiker sluta kasta skit på varandra och börja arbeta seriöst istället. Vad blir det för resultat av att enbart plocka fram gamla skelett ur garderoberna ??

För att få saker och ting att fungera måste man samarbeta, något som genom åren fallit bort kan jag tycka.


Nu avslutar jag detta......tack för att du orkade läsa allt detta dravel.

Önskar alla en härlig tisdag, solen lyser även denna dagen !

Kram !


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards