Corinas Blogg

Alla inlägg den 6 december 2012

Av Corina - 6 december 2012 12:53

       


En hemmadag ! Å så härligt att få vara hemma. Visserligen en massa att ta tag i men ändå.

Vardagsrummet har städats och julats färdigt nu. Till och med gardinerna är nu på plats.

Blev sådär lagomt städat kan jag tycka. Totalt bortplockat blir det aldrig hemma hos mig. Sån är jag !


       


Tvättmaskinen har snurrat hela dagen också. Nu i skrivande stund snurrar det som kommer att bli den sista maskinen för denna dagen. Fy så less jag är !


       


Men jag hittar inte de gardiner jag brukar ha i köket. Vete katten vart jag lyckats gömma dom denna gången. De andra låg ju i linneskåpet där dom brukar ligga.

Jag borde nog vara mera ordningsam kan man tycka. Jag menar, vem fler än jag i denna världen klarar av att tappa bort en omgång gardier !!!!!!


         


Så kommer rapport om fattiga barn i Sverige, sådär som alltid runt julen.

Varför kan man ju undra faktiskt. Dessa barn är väl ändå fattiga resten av året också ? Men resten av året pratas det väldigt sällan om dessa barn.

Vi har galor och sammlar in pengar till fattiga ute runt om i världen medans vårt eget folk också har det svårt !

Är det "finare" att ge pengar till andra länders barn eller ??

Lite hyckleri kan jag tycka att det är faktiskt. Tragiskt naturligtvis att det är så väldans många barn som inte ges en chans till en "normal" jul här i Sverige idag. Men dom har det väl tragiskt och fattigt även under resten av året skulle jag tro. Men det hör man aldrig talas om !

I nästa stund vet man att en mycket lite plutt bland befolkningen skor sig hejdlöst utan att ens få dåligt samvete och ens göra rätt för pengarna !

Absurda bonusar delas ut och försvaras dessutom !

Får mig att tänka på En Julsaga skriven av Dickens för länge sedan. Något sådant borde många rika människor få vara med om kan jag tycka !


         


Jag skulle tro att jag är provocerande i detta. Men jag står för det jag tycker. En tankeställare kan det väl ändå vara trotts allt. På samma gång förstår jag också att det plockas fram såhär runt jul. För visst är det tragiskt att inte få några julklappar när ens kompisar kanske får gigantiskt med klappar !

Julhandeln fortsätter att slå rekord, varenda år ! Medans en liten klick får stå bredvid och titta på.

Jag vet hur det känns ! Har vuxit upp med frånskild sjuk mamma. Det var inte tal om några kostsamma klappar alls. Det var viktigare att se till att det fanns mat på bordet under många år !

Det var inte så kul att komma tillbaka till skolan och få frågan, hur många julklappar fick du ? Vad fick du i julklapp ?

Självklart fick jag och borsan klappar till jul ! Det såg väl mormor och morfar till för det mesta men det var inga dyra saker och märkesprylar ! Ofta praktiska grejer typ kläder och kanske någon leksak också.

Och mamma gjorde det så bra det bara gick för att det skulle bli bra och visst hade vi fina jular !

Och man gladdes åt de paket man fick även om det bestod av pennor och ritblock !


                                                 


Och jag erkänner villigt att även jag har kostat på klapparna till barnen genom åren ! Ibland i dyraste laget dessutom ! Och jag ångrar det absolut inte alls ! Mina barn är tacksamma oavsett vad paketen består av !

Men det finns gränser även för min del ;) Och i år blir det inga dyra saker eftersom vi inte behöver det. I år blir det sånt som behövs och någon sak från deras önskelista också såklart.


Men vad jag menar med detta är att jag anser det lite fel att enbart runt jul belysa alla de barn/familjer som idag lever fattigt i vårt land ! Dom lever fattigt året runt !

Men det blir mest tydligt runt jul då det förväntas handlas en massa mat och en massa dyra prylar !


 

Jaja, nog om detta nu.

Mamma är kvar på sjukhuset och man har nu även hittat något med binjurarna. Vet inte riktigt vad eftersom jag bara pratat en stund med mamma i telefonen idag. Och hon visste väl inte just något ännu heller.

Fler undersökningar ska göras och struman ska ju behandlas också. Så det lät som om hon kommer att bli kvar på sjukhuset ännu ett tag.


Nu får ni ha en fortsatt bra dag.

Vi ses !




Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards