Corinas Blogg

Alla inlägg under oktober 2012

Av Corina - 18 oktober 2012 19:10

En kvällsbloggning blir det idag.

Har arbetat idag, hel dag. Har gått rätt bra.

Mår ganska bra måste jag säga även om mina händer inte varit så bra ett tag nu.

Men det känns bättre.

Att sjukskriva mig känns inte riktigt ok trotts allt. Nu är jag i alla fall ledig tre dagar.

Och jag vet ju med mig att det inte blir bättre även om jag stannar hemma. Att röra på mig och använda mina stela leder brukar vara bästa medicinen. Och jag har förmånen att trotts allt dra ned lite på tempot med det arbete jag har !

På avdelningen är det bara bra. Visst, det är tungt men hjälps man åt flyter det på ganska bra i alla fall. Det är trotts allt roligt att arbeta igen :)


 


Har inte riktigt hunnit lära känna min nya kamrat. Men jag arbetar på det i alla fall.

En sak är jag i alla fall säker på, kvaliten tillsammans med mitt makroobjektiv är ett helt annat !

Har inte hunnit testa kameran tillsammans med de andra objektiven ännu. Vädret har inte riktigt varit det bästa.

Både regn och snö har vi hunnit med, fast mest regn. Och det inbjuder ju inte riktigt till några promenader med någon kamera.


   


Så det får bli att testa lite smått här inne då med makrot.

Får testa lite blad och blommor som fortfarande blommar. Har fortfarande pelargonior som blommar lite.

Fast de går på sista versen dom också måste jag säga. Får se om jag hittar någon bukett att köpa imorgon ;)


               


 


Maken har idag skickat in min gamla kamera till Nikon för kontroll. Får se vad det blir för svar därifrån. Går den laga till inte allt för dyr peng kan det ju vara lönt. Någon annan i familjen kan ju få glädje av den då.

Men jag hyser inga större förhoppningar. Skulle det bli för dyrt kostar det ju trotts allt inget och Nikon tar hand om den trasiga kameran dessutom utan kostnad.


På lördag får jag chans att testa kameran. Då ska vi på fest. Vi ska äta surströmming tillsammans med makens jaktlag. Hoppas på lite trevliga festbilder då ! Förra året blev det ju inget för mig eftersom jag fick åka hem till dottern istället som inte ville vara utan vuxen hemma. Får hoppas det går bättre denna gången ;)

Imorgon kväll hoppas jag på en stund tillsammans med bästa grannen Maria. Vi får väl se hur det går med den biten.


Till sist ett litet visdomsord : Barn gör inte som du säger........dom gör som du gör !


En sanning som man får erfara lite nu och då kan jag ju säga !


Ha nu en fortsatt härlig torsdagkväll ! Vi ses !

Av Corina - 17 oktober 2012 06:34

God Morgon !

Bloggar i tid denna dagen. Mina händer är bättre men inte helt bra. Värken mindre men lite stel är jag.


 


Gårdagen innebar lätt beslutsångest. Min kamera fick dödsdomen av kameradoktorn. Åkte lite hit och dit för att jämföra lite priser och kolla vad som fanns att tillgå. Jo jag vet att en systemkamera är dyr och att inte alla har råd med en sån. Men i min värld existerar inte en tillvaro utan just en systemkamera.

Så trotts kostnaden så förnyades mitt ägande under gårdagen. En Nikon D5100, efterföljaren till den jag hade som havererade. Inte gratis men tycker jag fick rätt mycket för mina 4500 kr. Kamerahuset, batterigreppet och ett extra batteri. Cyberphoto är en prisvärd affär att handla på kan jag konstatera när det kommer till att köpa fotoprylar ( och service såklart ).

Så nu kan jag bjuda er på trevliga bilder igen :)


       


Har tagit lite testbilder och reagerar på skillnaden mellan denna kamera och min gamla.

Det kan vara så att min kamera varit på väg till kamerahimlen under en längre tid utan att jag tänkt på det.

Men nu ser jag ju den stora skillnaden i kvaliteten !


                   


Idag är det arbetsdag igen med start kl 12.  Och ute är det -2 grader på morgonen och säkert ganska halkigt på våra vägar. Var ju ett fasligt blötväder under gårdagen.


             


 


 


Vet inte om ni ser någon skillnad men jag själv ser en tydlig skillnad i kvaliten ! Och nu är jag glad igen tillsammans med min nya kompis !


Ha nu en fortsatt härlig onsdag ! Vi ses !


Av Corina - 16 oktober 2012 08:55

Jag borde inte sitta här å skriva i bloggen med mina stela händer. Men det är inte så väldans lätt att låta bli faktiskt !



Ett foto på dottern innan min systemkamera slutade fungera. Blev riktigt bra bild tycker jag !



Och så vill jag bara visa hur det ser ut hos mig idag. Det snöar för fullt i skrivande stund. Och strax ska jag och maken bege oss ner till Umeå. Dels för att handla mat och dels för att besöka en kameradoktor och se vad som kan göras med min sjuka kamera ;)      


Önskar er alla en fortsatt dag. Vi ses ! 

Av Corina - 15 oktober 2012 13:32

Jobbat  klart helgen, äntligen ! Fyra dagar med enbart svintidiga mornar. Skallen är lätt luddig för tillfället. Nu ska det tvättas resten av dagen och vilas.

Dessutom har min kamera havererat och jag vet inte än om den går att laga. En ren katastrof i mina ögon att inte kunna fotografera :( Och går det inte att laga vet jag inte när jag får råd att skaffa ny kamera. Det kan ta åtskillig tid innan jag får råd till den investeringen.

Som lite extra krydda har jag sån värk i händerna just nu också. Så jag kanske blir lite frånvarande på bloggen ett tag. Gör extra ont att sitta och knappa på datorn. Några bloggbesök blir det inte heller och vi får se hur länge det blir. Ska försöka att inte bli borta så väldigt länge i alla fall. Hoppas händerna piggnar till ganska snart om jag är försiktig.



Ha de tills vi ses igen !    

Av Corina - 12 oktober 2012 13:45


Ja så var det fredag igen. Kort arbetsdag men jobbar hela helgen.

Arbetsdagen försvann i ett huj, är så när man slutar kl 12. Och det har flutit på väldigt bra.

Innan jag åkte hem var jag och tankade bilen.

Men nu är jag i alla fall hemma. Lunchen är äten och nu blir det nog inte så mycket mera arbete denna dagen.

Här ska det kopplas av är det tänkt.


 


Igår blev det verkligen träning !

Först tog jag mig en sväng på crosstrainern, ca 15 minuter denna gången. Så här i starten räcker det ganska bra för min del.

Efter det kom jag på att Alma hade ju träning också på kvällen. Dom tränar på Klacken i Tavelsjö. Tomtar runt på elljusspåret med stavar i väntan på att snön ska komma.

Och jag tänkte att man kanske skulle följa med, jag har ju alltid jobbat när hon tränat i Tavelsjö.

Så sagt och gjort, jag hakade på Alma och maken in till Tavelsjö och Klacken.

Medan Alma tränade greppade jag stavarna och gick en sväng runt elljusspåret som är 2,5 km långt.

Tog ca 30 minuter och då gick jag i ganska rask takt (tillsammans med maken).

Totalt genomsvettig och formligen utmattad landade jag i bilen efter 30 minuter ;) Snacka om genomkörare ! 

Kan tala om att det känns i kroppen idag ! Så jag tror jag tillåter mig en vilodag idag, tror jag i alla fall.

Kanske ändrar mig senare men det får bli en annan historia.


Önskar er alla en fortsatt härlig Fredag. Vi ses !


   

Av Corina - 11 oktober 2012 14:49

                             


Det kostar att ligga på topp :)


Tänkte delge lite om vad det kostar för dottern att träna som hon gör. Det är inte gratis och jag skulle tro att många backar för kostnaderna.

Först och främst tränar hon ju fotboll vilket alla vet sedan mina många skrytinlägg om hennes lags framfart ;)

Fotboll är inte riktigt gratis....om nu någon trodde det !

Man ska vara medlem i klubben, och den kostnaden kommer man inte undan.

För Almas del kostar det 150 kr.......ingen hisnande summa.

Men sedan ska det ju vara en del utrustning också.

Vi har även inköpt klubbens overall, då fick hon även en gigantisk väska plus en ryggsäck och matchtröja. Detta betalade vi 730 kr för. Men det är svårt att neka till detta, overallen för att liksom höra till gänget och matchtröja är ju trotts allt lite ett måste ......

Läggas till detta ska också kortbyxor 2 par, ett för träning och ett för match. Ett antal fotbollsstrumpor, man behöver flera par !

Och så en väldigt viktig del, fotbollsskor och benskydd ! Skorna är en väldigt viktig sak, där knusslar jag inte då jag vet hur hemskt det är med skor som inte passar !

Även ordentliga joggingskor behövs då dom tränar kondition också innan fotbollen.

Benskydden är också viktiga och dessutom använder Alma ett schlatterband också till sitt ena knä. Enbart schlatterbandet kostar 250 kr (man kan använda tejp om man inte vill köpa skyddet). 


Till detta kan läggas all bilkörning till och från träningar och till och från matcher också. Inte gratis även om man försöka samåka så långt det nu går !

Sedan har Alma också varit med på en fotbollsskola, som dock inte var så dyr men som vanligt tillkommer ju transportkostnader ! 


Förutom fobollen så dansar Alma på balettakademien i Umeå. Detta kostar 1295 kr per termin men då kostar utrustningen i princip inget alls. Bekväma kläder enbart.....jo åsså transporten som vanligt ner till Umeå såklart ;) Men den kostnaden har vi ju oavsett vad hon än ska göra !


Nu under vintern kommer Alma att träna längdskidor i Tavelsjö istället för fotbollen.

Då krävs också viss utrustning som dock kan införskaffas begagnat om man har lite tur. Så ska hon på ett träningsläger uppe i saxnäs, kostar ca 500 kr plus fickpengar.

Vad skidträningen totalt hamnar på vet jag inte i skrivande stund. Men det torde nog inte bli helt gratis ;)


 


Så som sagt.....det kostar att ligga på topp !

Och långt ifrån alla har säkert råd med allt detta !

Visst får man själv stå tillbaka lite emellanåt......men som förälder gör man nog gärna det, eller hur ?


Jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att få det att gå ihop. För alla har ju inte förmånen att ha ett arbete idag.

Men jag klagar inte alls, utan har själv valt att lägga ut dessa pengar !

Det är mitt val !

Sedan går det ju åt en massa tid också........men det är så roligt att vara med !


Har ju en son också, som inte tränar ett vitten istället. Där hamnar pengarna på teknikprylar typ Xbox 360, Tv-spel och datortillbehör :) Kostar en del det med ;)


Nåja, vi klarar oss. Det går runt om man säger så och vi svälter inte ! Och vi trivs allihopa i familjen !

So far so good kan man väl säga !


Vi ses !


 


Av Corina - 11 oktober 2012 06:42

Börjar gry så försiktigt här utanför köksfönstret. En ny dag att ta tag i med andra ord. Inga minusgrader hos mig än.



 Mamma fyller år idag. Blir sålunda en resa upp till Strycksele idag med present. 


 


Erbjudande om fotbollsskola som vinterträning. Är väl helt ok men själva upplägget ogillas verkligen.

Priset är 2000 kr vilket säkert många inte har råd med. Träningstid kl 16-17 vilket jag verkligen ifrågasätter.

Ska en elvaåring gå direkt från skolan och tokträna utan middag ? För vår dotters del är detta upplägg en omöjlighet ! Hon hinner inte ens dit till kl 16 utan att både hoppa över mat och tokstressa via oss också !

Hur tänker man ? Utgår man från att alla bor inom Umeås centrala delar ?

Har man inte glömt lite nu ? Umeå är inte enbart centrum, det finns invånare utanför stans gränser också.

Tänk om tänk rätt i detta fallet !


 


Nu när det ljusnar ser det ut att bli en riktigt fin dag här hos mig. Hoppas på det så kanske man hinner fota lite i eftermiddag. Men det är som attan med tiden. Den vill inte riktigt räcka till och denna dagen är den enda lediga dagen denna veckan dessutom. Då vill det till att planera så man hinner allt man ska innan helgen.


 


Det nytagna hålet i örat läker hur bra som helst för dottern. Härligt ! Annars är det ju mera vanskligt när man tar hålet så högt upp på örat. Men hon är duktig på att sköta om det också.


Nä detta duger inte alls. Borde duscha och klä mig snart. Får bli när alla åkt till skolan.

Ha nu en bra dag allihopa. Vi ses !


      

Av Corina - 9 oktober 2012 08:45


Ny dag att ta tag i. Och vad blir det denna dag då ?

Jo jobb såklart. Börjar kl 12 och slutar kl 21 denna dagen. Sålunda ännu en arbetskväll.

Men innan dess då ?

Tja, jag har duschat......iddes inte igår kväll. Var så vansinnigt trött. Fast en ganska behaglig trötthet faktiskt.

Ute är det fortfarande gråväder fast det regnar väl inte för tillfället i alla fall.


Barnen är iväg till respektive skolor. Sonen fullpackad med träningskläder och den nya skoldatorn som verkar fungera bara bra (enligt honom själv). Nu gäller det att hålla skapelsen ordentligt laddad inför varje skoldag också. Ska försöka hinna fixa en trådlös mus innan jag startar mitt arbete idag.  


 


Annars så hinns det inte så värst mycket innan jag måste åka till jobbet.


Nu får ni ha en fortsatt trevlig tisdag.

Vi ses en annan dag !

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards