Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 15 november 2011

God Morgon Världen

Av Corina - 15 november 2011 07:12

Ännu en gammal sak som jag lyckades få till för länge sedan. På bilden är det då jag och vår älskade Wanilla som inte finns med oss längre. Nu väntar vi ju på valp efter Wanillas dotter Debbie. Och jag hoppas verkligen att det nu blir en valp, säker kan man ju aldrig vara.


    

Har försökt följa lite runt livet angående Carema som är i blåsväder. Jag har alltid varit skeptisk till privata vårdgivare. Att driva ett företag som ska leverera vård kan aldrig bli bra ! Har för mig att företag ska gå med vinst, eller hur ? Detta rimmar illa när det handlar om vård tycker jag, oavsett vilken vård man än talar om. Det är skrämmande när människor vanvårdas och chefer plockar ut skyhöga bonusar. Kravet borde vara att bolaget ska drivas men med plus/minus resultat ! Går det med vinst ska vinsten återgå och komma vårdtagarna till nytta.

Att man sedan slår ner på att man väger blöjorna ställer jag mig aningen frågande till. Detta görs även inom den kommunala vården. Och enligt den föreskrivande sjuksköterkan är detta för att kunna ge vårdtagaren rätt inkontinensskydd. Vi har just kommit igång med att väga blöjorna vid varje byte, de vägs innan  och efter bytet under två dygn. Detta ska då hjälpa oss att kontrollera att alla har rätt skydd, idag påstår man att många går omkring med allt för stora och obekväma skydd och detta kostar naturligtvis i onödan. Ingen behöver gå onormalt länge i samma skydd bara för att vi väger blöjan ! (inte hos oss i alla fall).

Nu är jag väl lite skeptisk till detta också men såhär ligger det till i alla fall. Hos oss kanske det inte har samma betydelse eftersom våra boenden till största delen sitter i rullstol eller ligger i sängen. Då har storleken på blöjan säkert mindre betydelse angående storleken. Är man uppegående blir det ju en helt annan sak när man talar om bekvämligheten.....eller har jag fel ?   


 

På agendan idag står det arbete, 12 - 21. Och så är det träff med sluta röka gruppen idag också.

En halv ledig dag är inte mycket att hänga i julgranen. Dels hinner man inte återhämta sig som man ska och jag hinner inte riktigt med här hemma heller eftersom jag inte orkar gå an alla dygnets timmar. Hann ju tvätta igår men nu ligger det en gigantisk hög ren tvätt i tvättstugan istället som ska vikas och läggas bort ! Lite hinner jag nog med innan jag åker till jobbet, resten får nog ligga till imorgon eller fredag........jobbar varannan dag denna veckan plus helgen igen då. 

 

Ok, inte jul än men denna är jag faktiskt ganska stolt över att ha fått till :) Den har följt mig genom åren faktiskt och blev en enda då den tar lite tid att få till. Kanske måste leta fram tutorialen och testa göra den igen :)

Ha en fortsatt bra dag !


Vi ses

 
 
Spanaren

Spanaren

15 november 2011 08:12

Väga böjor före och efter ... vad är det för trams?!?! Dra in lite av alla dessa som skor sig på våra pengar dagligen. Se bara vad FK gjorde med assistanspengar *fy*.

Så gullig du och Wanilla är på kortet!

Gillar då du sätter in dina små grafiktavlor så här och berättar lite olika saker så att vi får njuta av text och tavlor ... tack!

/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Corina

15 november 2011 08:39

Inkontinensskydden föreskrivs av sjuksköterska och är ett hjälpmedel och alla hjälpmedel ska anpassas individuellt, är det svar man får så av den anledningen ska vi väga blöjorna före och efter varje byte i två dygn för att på detta sätt kunna utvärdera om varje boenda har rätt skydd.
Om detta nu är rätt eller fel ska jag låta vara osagt, huvudsaken är ju ändå att ingen ska behöva gå omkring och vara blöt längre än nödvändigt !
Att väga blöjor är verkligen ingen nyhet kan jag upplysa om, detta har gjorts under många års tid för att utprova rätt form av skydd även hos kommunens boenden .....

 
Margit

Margit

15 november 2011 10:08

Så fin bild på dej och Vanilla!!! Förstår att du saknar henne!!!
Ja då jobbar du snart igen...och varannandag denna veckan..det låte lite jobbigt..Bättre med smannhängande...eller???
Intressant det du skriver..ATT även ni vägt blöjor..men MÅLET hos er var ju ett helt annant....
Nu läste jag idag..att CAMPRAD..är delägare i CAREMA....
Kram!!! Önskar dej ett bra arbetspass!!!

http://margiholm.blogg.se

 
lillis

lillis

15 november 2011 12:40

Vilket fint kort på Wanilla och dig.
Så många fina saker du gjort.
Tycker att vården i dag är helsnurrig
Ha det bäst
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

15 november 2011 21:08

Jag hörde något possitivt idag. Det var en man i medelåldern som var arbetslös, han skulle vara på ett äldreboende och hjälpa de gamla och gå ut med och prata med dem. Äntligen en vettig sysselsättning.
Ha det gott och go kram till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards