Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 11 november 2009

Onsdag

Av Corina - 11 november 2009 08:49

Ikväll går jag på min natt. Men denna gång är det två nätter jag kommer att arbeta.Men innan jag börjar arbeta ska jag följa dottern på hennes dansträning.Så det blir att köra en del hit och dit under kvällen.Och jag kommer inte att hinna vila något innan jag ska arbeta.Men det gick bra förra gången.Får sova lite extra dagen efter istället.


Lite öm i armen är jag efter vaccinationen men inte mer.En del har ju fått så ont att Alvedon krävts.Och än inga fler biverkningar för min del i alla fall.


Som ni ser så har jag ny bakgrund här på bloggen.Är väl vinter nu så jag tänkte det skulle vara trevligt med en vinterbakgrund ett tag. Får se om det kan bli en julbakgrund till första advent.Allt hänger ju på min tid :)


Umeå Kommun ska bli en tobaksfri arbetsplats är det tänkt. I september 2010 ska det börja gälla. Då ska man inte få varken röka eller snusa på arbetstid är det meningen.Och jag förstår hela tanken bakom det hela.Men jag är lite tveksam till detta beslut i alla fall.Jag behöver ju bara gå till mig själv.När någon annan gnatat på att rökning inte är bra och att jag skulle sluta blev jag bara anti.Men när jag själv fattat beslutet var det en annan sak.Jag kan inte skryta med att vara helt rökfri, jag kan ta ett bloss när vi dricker vin någon kväll tillsammans med goda vänner men för övrigt klarar jag mig utmärkt.

Jag hoppas nu verkligen att Umeå Kommun tänker till och verkligen går ut och erbjuder kostnadsfri rådgivning och hjälp med medicin till de som vill sluta.För annars kommer detta att gå dåligt.På samma gång går man också ut med att ingen kommer att agera "tobakspolis" på arbetsplatserna.Då kan man ju också fundera över varför man då tar detta stor beslut ? Man behöver ju inte följa bestämmelser isåfall, eller hur ?

Att fortsätta att dessutom argumentera över att rökarna tar fler och gigantiska extra raster gör mig smått irriterad eftersom jag varit rökare själv.Detta argument faller å det gruvligaste ! Under alla mina år som rökare har jag uträttat minst lika mycket som mina icke rökande kollegor. Som rökare smiter man inte från något arbete utan man arbetar klart innan man går och röker och oftast handlar det om högst fem minuter per gång och allt som oftast sitter dessa ickerökare och gör ingenting under denna tid, så det så !

Största problemet idag på arbetsplatserna är användandet av mobiltelefoner i tid och otid anser jag i alla fall.Man kan se personal sittande och prata i sina mobiltelefoner medan man matar en boende på samma gång.Det anser jag är betydligt mera oetiskt än att sno till sig fem minuter extra för att röka ! För vem vill bli matad medan den som matar pratar i telefonen och planerar kvällens sysselsättning med en kompis ? Man kan trycka bort  ett samtal medan man arbetar och ringa upp när man är klar med jobbet. Själv har jag min mobil med mig, det erkänner jag men jag skulle aldrig sitta och prata samtidigt som jag matar eller på annat sätt hjälper en boende. Ringer det trycker jag bort eller svarar och säger kort att jag ringer upp när jag är ledig.Numera arbetar jag ju natt så detta problem är ju inget problem för mig för tillfället men jag vet att det är ett stort problem på dagtid.Har varit med om detta flera gånger under de senaste åren. Och tyvärr, inget ont alls om ung personal men det är där problemen med mobiltelefonerna är störst.

Men sedan ett stort problem med rökningen är alla som står vid dörrarna och röker.Det är det värsta jag vet som ickerökare.Man öppnar dörren och kliver rakt in i ett gigantiskt moln av rök som också slinker in genom dörren när man öppnar den.Man kan väl som rökare tänka i alla fall och gå ett par meter från dörrar ?


Nåväl, blev ett långt inlägg.Blir lätt det då man eldar upp sig under tiden man skriver.




    

 
 
Marianne

Marianne

11 november 2009 10:07

Att det blir förbjudet att gå ifrån på arbetstid för att röka, det kan jag förstå. Men snusa??? Den som snusar stör väl ingen och att snusa tar ingen tid från arbetsgivare. Löjligt med ett totalförbud mot tobak. Många missbrukar användandet av mobiler. De går konstant med denna tingest intill örat och jag tycker det är oförskämt mot vårdtagarna att de som sköter om dem samtidigt pratar i sin mobil. Bland det värsta som finns är att tvingas lyssna på andra människors privata telefonsamtal.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
lillis

lillis

11 november 2009 10:56

Du har fått jättefint på bloggen.Larvigt att förbjuda rökning men det är likadant där jag arbetade,jag har oxå rökt men jag håller med dig om att man gör klart på sitt jobb sen går man ut och blossar.Tycker att det är värre med mobiltelefonerna som man andvänder i tid och otid
Hoppas att du får det lugnt på jobbet i natt
Kramen

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

11 november 2009 18:35

Nu var det mångt om mycket och ett långt stycke. Så bra att du har klarat dig från biverkningar efter sprutan, ömmhet efter ett stick kan man få av dom flesta sprutor.
Håller med om att vill dom ha det rökfritt så får dom erbjuda hjälp, många har svårt att klara av det själva. Avskyr missbruk av mobiler, det skapar enormt mycket irritation, över allt vart man en befinner sig så kommer det folk med telefoner mot örat.
Hoppas du får en lugn natt på jobbet !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

11 november 2009 22:42

Men Corina, så fint du gjort här!
Vet du vad jag blev ganska irriterad på de sista åren jag jobbade - allt vattendrickande, med tillhörande springande på toaletten i tid och otid. Inte sjutton måste en frisk människa sitta och zippa vatten var femte minut?

Annars tycker jag nog att jag saknade de där femminuterspauserna närjag slutade röka. Som ickerökare fick man ju ingen paus alls! Klart man skulle kunnat satt sig och ätit ett äpple eller något annat, men det blev liksom inte av.

Hoppas du har en lugn natt!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Astrid

Astrid

12 november 2009 08:40

Det beror på hur man jobbar när det gäller rökning
Jag fick aldrig småraster som icke rökare när jag jobbade på macken
Enbart lunch och knappt det plus någon fikarast på fm, och em
Medan gubbarna som rökte blossade flera gånger i timmen
Men jag jobbade privat och fick finna mig i detta, ibland hade vi någon anställd som rökte och då var det också ok att gå ut för cheferna, dom blev avlösta då
Dessa förstod varandra
Men jag kunde ju inte lämna kunderna
Ibland kändes det orättvist,men jag älskade mitt jobb och mina kunder

http://www.astridla.com

 
Ingen bild

Astrid

12 november 2009 08:42

Glömde ju så fint det blev på din blogg

 
Bettan/Lövstugan

Bettan/Lövstugan

12 november 2009 18:08

Du har gjort jättefin vinter på bloggen.
Vackra smycken gör du också. Lycka till med tillverkningen.

Jag har jobbat både som rökare och icke rökare inom vården. Tyvärr finns det "smitare" i båda grupperna. Men för det mesta övervägande fina arbetskamrater.
Gu-ske-lov har jag aldrig stött på någon som burit sig åt så nedväderande mot människor att de samtidigt som de har har matat dem pratat privata saker i mobilen. Då har man verkligen gått över gränsen för respekt för andra människor.

Ha det bra både med jobb och vovvar!
Kramiz

http://bettan.lojdstrom.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards