Corinas Blogg

Alla inlägg under oktober 2009

Av Corina - 20 oktober 2009 17:57

Vi fick hem Wanilla i alla fall. Man kunde inte se några tumörer på rtg vilket var en god nyhet. Men vad som felas henne vet man inte . Alla hennes värden är totalt urusla, hb,njurvärden osv. Nu har hon i alla fall fått medicin : Vetrimoxin (antibiotika) och Predisolon (Kortison). Så har hon fått extra vätska också och ska ha mera extra vätska under huden imorgon. Så kör vi på detta och får se hur det går. Vi kan bara hoppas att detta nu hjälper henne att bli frisk igen.

Eventuellt skulle det kunna vara Borelia men vi vet inte. Om hon inte piggnar till ska detta kollas också har uppfödaren lovat.

Köttkrossen fortsätter hon att äta och det är ju bra. Ska övergå till att ge henne mat tre gånger per dag eftersom maten är ny för henne så inte magen kajkar ihop också.

Kalaset kostade 1906 kronor så det var min ekonomi ! Blir en tung nästa månad för familjen. Men vi hoppas Wanilla ska bli frisk nu. Jag får väl ta på mig lite extra arbete för att få ihop lite extra nästa månad. På något sätt ska det väl lösa sig......

Av Corina - 20 oktober 2009 13:36

Blodproverna var inte något att hurra över. Värdena inte alls det man önskar sig Gråter. Uppfödaren såg inte allt för lycklig ut.

Nu är Wanilla iväg på rtg, jag fegade ur. Vågade inte följa medRynkar på näsan. Kanske var dumt, nu får jag lida här hemma istället. Men ibland är man inte modig som man skulle vilja vara. Men läget är inte det bästa och risken finns att Wanilla är allvarligt sjuk. Alla tecken tyder olyckligtvis på detta, man kan inte blunda längre. Hon vill inte ens ta emot hundgodis längre......Gråter.


Återkommer......

Av Corina - 20 oktober 2009 07:51

Hinner inte med någon bloggvandring just nu även om jag skulle vilja. Maken är ute med Wanilla för tillfället. Sedan ska vi ner och han ska lämna Varanprovet.Så ska vi på apoteket och sedan ska vi handla mat. Och så hoppas jag att jag hinner hem innan uppfödaren hämtar Wanilla för besök hos vetrinären idag. Helst vill jag följa med naturligtvis men ibland stämmer ju ingenting tidsmässigt !

Wanilla äter i alla fall men jag liksom ser på henne att hon inte alls mår bra i alla fall. Hela hennes rörelseschema visar att hon inte mår bra just nu. Dessutom ska hon ut på nätterna nu också vilket indikerar på att något inte är riktigt bra trotts allt.

Får svar på proverna idag i alla fall som togs igår.....fast några timmar till får  jag nog härda ut eftersom uppfödaren jobbat natt och måste få sova när hon kommer hem.


Själv har jag får en hosta som håller på att göra mig galen ! Lite snuvig är jag men inte så farligt men som sagt hostan är gräslig, som när jag just slutat röka! Får skaffa något på apoteket när jag liks ska dit.


Återkommer senare idag för uppdatering !

Av Corina - 19 oktober 2009 16:05

Under helgen har hon ätit för fulla muggar. Har börjat blanda i lite torrfoder också och det slinker också ner utan protester. Om detta då är tillfälligt vet man ju inte, vill inte riktigt ropa hej ännu innan undersökningarna är färdiga.

Blodprover är tagna idag och svaret på dessa kommer imorgon. Och imorgon eftermiddagn ska hon till vetrinären för rtg också. Får väl se vad allt visar.

Finns orsak att återkomma i ämnet med andra ord. Ni får hålla tummarna så att det inte hittas några allvarliga fel på henne.

Av Corina - 17 oktober 2009 22:44

Har just gått en sväng runt på alla avdelningar. Lugna överallt. Hoppas det fortsätter så. Än finns arbete kvar eftersom vi har några uppe fortfarande. Lär väl ta närmare två timmar till innan alla ligger i sina sängar. Sedan kan man ju hoppas på att dom fortsätter att ligga också Glad.

Lite trött känner jag mig men natten ska nog gå bra även denna gång. Ute är det minusgrader nu och inte riktigt halkfritt. Fläckvis är det väldigt halt. Ingen rallykörning med andra ord på vägarna.

Makens jaktlag fällde en älgkviga idag,en av lagets damer fick fälla den med ett välriktat skott.


På återseende under natten , hoppas jag. 


Klockan är nu 01:24 och ögonen börjar grusas lite redan nu. Min sömn blev ju begränsad efter förra natten och det märks. Visserligen la jag mig drygt en timme innan jag skulle iväg på jobbet men det känns i alla fall. På avdelningen är det stillsamt än så länge. En som fortfarande inte har somnat. Men det är inget ovanligt, han somnar han förr eller senare skulle jag tro. Han sitter i lugn och ro på sitt rum i alla fall.

Inga telefonsamtal från de andra avdelningarna heller så jag får anta att det är lika lugnt på övriga avdelningar. Trist med söndag, inga dagstidningar att vänta på. Man får läsa nyheterna på nätet istället och det är inte samma sak tycker jag.

Kl 02:00 ger jag mig ut på vandring igen. Innan dess har jag tänkt hinna med en kopp kaffe. Hoppas ni sover sött nu alla mina vänner där ute.


På återseende efter vandringen, om inget oförutsett inträffar så jag inte hinner.


Klockan har kommit fram till 04:10. Känner mig lite piggare nu ett tag. Har varit i rörelse en stund och det brukar hjälpa mot tröttheten. Fortfarande lugnt, enstaka larm naturligtvis men oftast enbart något hörn på täcket som får igång larmet. En liten dam har sprungit ut och in på sitt rum större delen av natten. Irriterande då hon är ganska högljudd dessutom. Och hon lyssnar inte på vad man säger utan man får med milt våld styra tillbaka henne till rummet igen.

Nåja, tre timmar kvar sedan får jag åka hem och sova. Ska bli härligt. Maken jagar idag också så jag är ensam med barnen. Jag hoppas få sova längre idag eftersom jag har en natt till att jobba och sömnen behövs.


Ha en underbar Söndag ! Ses en annan gång. 

Av Corina - 17 oktober 2009 13:56

Jag kom hem från jobbet som vanligt runt halv åtta. Sonen vaken redan medan dottern snusade sött i sin säng. Maken sitter ute på pass i skogen.

Wanilla möter i dörren, hur glad som helst ! Ett gott teckan tar jag det som. Maken hade lämnat en lapp om att hon var rastad på morgonen men inte hade fått mat. Så innan jag själv åt frukost tog jag fram Wanillas mat - Klass. Och där sitter hon vid min sida och tittar förväntansfullt när jag lägger hennes mat i skålen tillsammans med ett par vitamintabletter. Så har hon inte gjort på en månad nu, väntat på maten med den där sugna blicken som hon tidigare haft vid åsynen av matskålen Glad. Jag ställer skålen i matställningen och vips försvinner maten och vitaminerna ner i Wanillas mage. Lyckan som matte känner går inte att beskriva Glad. Hon äter med samma aptit som tidigare och tittar frågande när skålen är tom : var det allt ?

När hon så inser att just nu blir det inget mera går hon och lägger sig men inte på det där uppgvina trötta sättet som häromdagen faktiskt. Utan mera som vanligt. På dagarna är hon ju oftast ganska lugn här inne eftersom hon fått lära sig att hopp och lek utförs ute. Funkar inte med en lekande Berner inne vidare bra.

Jag vaknar till liv strax före kl 13 idag med huset fullt med lekande barn och en glad Wanilla. Jag tar och duschar och dricker lite kaffe innan jag klär på mig för att gå ut. Wanilla reagerar utan att blinka, upp och iväg är det ! Blir ingen gigantisk runda utan en ordinär kiss och bajstur (matte är aningen luddig efter nattjobbet). Men vad som känns så bra är att hon faktisk redan nu ser piggare ut, hon till och med hittade något intressant ute på åkern som hon rullade i vilket hon inte brytt sig i på ett bra tag nu. Sånt som man normalt retar sig på blir man just nu lycklig över när hon gör, man är lite udda eller ?

Fortsätter således men Klass helfoder även om det blir lite dyrare. Bara prinsessan äter och piggnar på sig. Naturligtvis ska det tas prover på henne och vetrinären ska göra en ordentlig koll av henne i alla fall. Hennes matvägran och avmagring har varit så pass markant så det måste kollas upp ordentligt. Men jag hoppas på många härliga år till med denna underbara Bernersennen !!!!!!!!!!!


Åter kommer med vidare rapporter i ämnet !


    

Av Corina - 17 oktober 2009 00:43

Man kan väl inte säga att en ny dag har grytt, än i alla fall. Det är kolsvart ute Glad. Här på avdelningen har det larmat ett antal gånger trotts att de flesta borde sova gott. Nu är det ju så med dementa att dygnsrytmen är ett av de stora problemen. Och många behöver upp och kissa flera gånge per natt. Många äter urindrivande och detta märks nattetid även om läkarna försöker dosera så dom ska kissa mera dagtid.

Men de flesta sover i alla fall gott just nu. Jag har fikat så det känns ganska så bra men visst är det tungt att vara vaken om natten, kan ej förnekas Obestämd. Extra lång blir natten när det är extremt lugnt. Hittills har jag haft ett samtal från annan avdelning, ett blöjbyte som visade sig även innefatta helbäddning. "Niagarafallet" i sängen med andra ord.

Om en timme är det dags för en andra runda runt på alla avdelningar såvida inget inträffar innan dess vill säga. Så jag tar nog och återgår till TV:n på dagrummet en stund till och kanske en kopp java också.


Har lagt in om semester vecka 44 då barnen har höstlov. Jag hoppas jag ska få det beviljat. Vore trevligt att vara helt ledig samtidigt som barnen är lediga också. Men man får aldrig ta något för givet i dessa dagar. 


Natten börjar gå mot sista timmen.Klockan har skuttat fram till 05.20 Relativt fort har det gått eftersom det varit ganska aktivt här på avdelningen med en del spring. I och för sig inget ovanligt och inte något jag riktigt drabbats av eftersom det skett mest under den tid jag inte varit på avdelningen. Nu ska jag smita ut och koppla på motorvärmaren så jag har en varm bil när jag ska hem. Slipper frysa om rumpan Tungan ute.

Nu får dom hemskt gärna sova vidare allihopa. För den här tiden är man ganska trött faktiskt,fast några torde väl komma upp antar jag.

På övriga avdelningar har det varit lugnt i alla fall.

Av Corina - 16 oktober 2009 15:24

Varit på besök hos uppfödaren. Ingen ledig tid hos vetrinär idag. Det ska tas blodprover på henne på måndag så tisdag har vi svaren på dessa eftersom uppfödaren kör proverna natten mellan måndag och tisdag. Sedan blir det ett besök hos vetrinär efter detta för rtg och genomgång.

Har varit ner och inhandlat Klass helfoder idag. Det fodret äter hon, har ätit bra idag måste jag säga. Fått skrapat tandstenen idag också och det gick bara bra. Uppfödaren är duktig på detta vilket är bra för min plånbok Glad.


Lite piggare tycker jag hon verkar och det är ju klart eftersom hon ätit normalportion idag. Äter man inget på länge tryter ju orken också självklart !


Så vi får hålla ögonen på henne nu och se till att hon åtminstone äter som hon ska. Och så får vi hålla alla tummar vi har att prover och rtg senare inte visar något allvarligt. Tumörer är ju tyvärr så att dom kan vara mycket svåra att hitta. Oftast hittas dom inte förränn det är för sent. Känns dock bra att det blir gjort lite undersökningar till veckan i alla fall. Hon är ju trotts allt inte så sjuk att det är riktigt akut, än i alla fall.

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards