Corinas Blogg

Alla inlägg den 12 maj 2008

Av Corina - 12 maj 2008 22:02

Vi har haft styrelsemöte med Tavelsjö Centerkvinnor ikväll.Som vanligt en trevlig sammankomst med sedvanligt innehåll.

En ny medlem ställde en ganska intressant fråga till mig som arbetar inom äldreomsorgen som jag inte alls kunde ge ett svar på eftersom jag själv funderat över samma fråga en längre tid.

Varför pratar många i äldreomsorgen barnspråk med gamlingarna ??????

Kan liksom inte tycka detta är lämpligt utan rent ut kränkande! Det är ju vuxna människor man arbetar med, eller hur?

Men det händer ganska ofta att man hör att vårdare använder sig av barnspråk när dom pratar med de gamla.Jag har hört detta ofta under mina 24 år i äldreomsorgen.

En sak till som jag också reagerar på är att många tar för givet att om man är gammal så är man också nästan döv.Många formligen skriker när dom talar med äldre utan att först verkligen ta reda på om deras hörsel är nedsatt eller inte.Alla äldre är faktiskt inte döva!  

Lite funderingar såhär på måndagskvällen var detta.Lite att fundera över som jag anser vara av största vikt.Hur behandlas våra äldre egentligen? Det är vuxna människor faktiskt och så ska dom också behandlas oavsett om dom är "friska" eller dementa.

Av Corina - 12 maj 2008 17:50

Veckans bilder på valparna som faktiskt kan stå nu och har en väldans fart på benen nu:)


Mitt rökstopp går bara bra fortfarande och det känns verkligen bra.Känner mig ovanligt pigg faktiskt och slipper hostan på morgonen och smak å lukt har sakteliga börjat återvända igen också.


Ikväll ska jag bort på möte kl 19.Men det är bara i grannhuset så det ska nog gå fint.

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards