Corinas Blogg

Alla inlägg den 2 augusti 2006

Av Corina - 2 augusti 2006 08:31

I Västerbottens Kuriren idag kan Lennart Holmlund inte förstå det höga sjuktal som föreligger i kommunen.Han säger också att kommunen har högre personaltäthet än andra kommuner.Hemska öde,hur ser det då ut i andra kommuners verksamhet?Där jag jobbar tycker jag det är ett under att inte fler blir sjukskrivna på grund av belastningen.Jag själv har varit på väg flera gånger men klöser mig kvar i arbetet trotts värk i hela kroppen vissa dagar.Jobbar med elva sjukhemsboenden för tillfället.Sjukhem betyder ju att alla som bor där kräver 100% hjälp.Dom kan inget för egen maskin.Grundbemanningen på morgonen är fyra personal,har vi tur är vi fem en vanlig morgon.Då ska alla elva ha hjälp med absolut allt,ingen står på benen för egen maskin,man måste vara två personal för att hjälpa var och en.De flesta dagar kommer en personal kl.12 och en kl.16.Men för det mesta går minst en hem kl.11 och en går hem kl.12.Då har vi eftermiddagen kvar.Då ska dom ha fika och allt övrigt ska göras i form av tvätt och städning,påfyllning av förråd.Byte av blöjor,de flesta ska lägga sig efter lunchen.Är det verkligen underligt att man blir sjuk ? När ska man få tid till de man verkligen jobbar med ? På sjukhem måste vissa saker bara göras,det går inte att lämna.De man ska ta hand om får komma i andra hand på något sätt,visst den basala vården får dom ju men det övriga då?Den där stunden då man kan sätta sig ner och bara vara med de boende eller kanske ta en kort promenad.När ska man hinna det då och framförallt,när ska man som personal orka!Jag ifrågasätter det Lennart påstår att det satsats på personalen,vilken personal då om jag får fråga?Jag har då inte märkt att det blivit bättre hos oss som arbetar på golvet.Vi sliter oförtrutet vidare medan vi blir allt färre som ska göra samma jobb plus att det hela tiden tillkommer nya saker som vi måste göra.Det ska utarbetas än det ena och än det andra,tiden tas från vårt jobb på avdelningen hela tiden.Nya grupper som ska arbeta fram olika lösningar på papper som vi vet inte har någon betydelse för hur jobbet fungerar på golvet.Nä nog är det dags för en riktig satsning på personalen.Vi måste få bli fler så vi verkligen kan och orkar jobba vidare.För som det ser ut nu tycker jag inte det är konstigt att personalen blir sjuka!

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2006 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards